Telefonie in het onderwijs; het kan centraal en het kan goedkoper!

Goedkope telefonieGrote schoolorganisaties gebruiken vaak een diversiteit aan telefoniesystemen, telefoontoestellen en telefoonlijnen. De huidige stand van de techniek maakt het voor deze organisaties mogelijk om voor ‘telefonie’ aanzienlijke kostenbesparingen en andere efficiencyvoordelen te behalen. Dit kan door op één plek één telefoonsysteem te plaatsen (dat dienst doet voor alle locaties) en hiernaast alle netlijnen op één locatie aan te sluiten.

Tot enkele jaren geleden was het voor schoolorganisaties zeer lastig om de diversiteit aan telefoniesystemen efficiënt in te richten. De afzonderlijke scholen zouden dan andere telefoonnummers krijgen en ook het gebruik van draadloze toestellen paste niet goed bij de toenmalige stand van de techniek (scholen gebruiken vaak draadloze DECT toestellen). Echter, bij de huidige technische mogelijkheden is uniformering en schaalvergroting in combinatie met kostenbesparing wel degelijk mogelijk. Recente ervaringen van Expanding Visions bij grote schoolorganisaties leert dat er enige tienduizenden Euro’s per jaar worden bespaard door centralisatie van telefonie. In tegenstelling tot enkele jaren geleden kunnen bestaande telefoonnummers en draadloze (DECT) toestellen nu wel in gebruik blijven.

Behalve op het vlak van de kosten zijn er ook voordelen te behalen op het vlak van:

  • Ontzorging: Telefonie kan eenvoudig vanuit de centrale organisatie worden aangeboden, al of niet door een externe dienstverlener.
  • Beschikbaarheid. Een groot professioneel systeem kan relatief eenvoudig zeer betrouwbaar worden uitgevoerd en er is meer kennis van aanwezig.
  • Schaalbaar en flexibel. Moderne systeem zijn eenvoudig uit te breiden of in te krimpen en kunnen verhuizingen eenvoudig volgen.
  • Functionaliteit. Een groot professioneel telefoniesysteem beschikt over veel meer functies dan eenvoudige kleine systemen.
  • Kennis en beheer kan beter geborgd worden (van 1 groot systeem als van diverse kleine systemen).
  • Uniformering. Centralisatie maakt dat telefonie conform de overige IT wordt ingericht.

Om de kostenbesparingen te behalen moet er wel aan een aantal randvoorwaarden worden voldaan en ook heeft iedere schoolorganisatie zijn eigen kenmerken die bepalen welke voordelen behaald kunnen worden en hoe hoog deze zijn. Door middel van een businesscase is te bepalen welke voordelen voor een schoolorganisatie van toepassing zijn en welke besparingen kunnen worden behaald. Meer weten? Bel 035-5 488 388 en vraag naar Jaap Kraaijenhagen.

One thought on “Telefonie in het onderwijs; het kan centraal en het kan goedkoper!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *