Hoe (on)volwassenheid het succes van regie op IT bepaalt!

digitaal volwassenAfgelopen week vroeg een client  ons of wij bij regie op IT ook kijken naar de (on)volwassenheid van de “uitbestedende” organisatie. Dat doen we zeker! Daarbij kijken we niet alleen naar de IT-functie die straks (een deel) van de regieorganisatie gaat uitmaken, maar ook naar de vraagzijde: de business die IT uiteindelijk in moet zetten. Volwassenheid (laten we het positief bekijken) is  bij de IT-functie en de vraagzijde van groot belang voor een succesvolle regie op IT. Immers, de vraag van de “uitbestedende” organisatie en het aanbod van de dienstverlener moeten goed op elkaar zijn afgestemd om succesvolle IT-dienstverlening te realiseren.

Om met de vraagzijde te beginnen: deze moet in staat zijn haar vragen zo te formuleren dat de regieorganisatie ze succesvol kan beantwoorden met bestaande of nieuwe IT-dienstverlening. Vaak gaat het hier mis omdat de vraagzijde een functionele vraag verpakt in een technologisch jasje en zo als het ware de oplossing al in de vraag heeft ingebakken. Het gaat dan mis als er bijvoorbeeld een iPad gevraagd wordt die bij eerste gebruik geen SD kaarten kan lezen die omwille van efficiëntie veel door de business worden gebruikt. Een betere vraag zou wellicht geweest zijn “Ik wil graag veel foto’s, mijn agenda, en documenten in een hand kunnen meenemen. Heb je zoiets?”. Maar het leed is dan al geleden want “die IT-‘ers hebben mij niet begrepen en die dienstverlener ook al niet”.

In de IT-functie is volwassenheid zeer belangrijk aangezien de IT-dienstverlener dan bepaalt hoe de regie op IT wordt ingericht  (onvolwassen IT-functie) of de IT-functie is te zwaar opgezet en ingericht (te volwassen). De mate van volwassenheid bepalen we aan de hand van volwassenheidsniveau’s. Voor de IT-functie gebruiken we er op procesniveau een vijftal:

  • Niveau 0: Proces is er niet of bereikt haar doel niet;
  • Niveau 1: Proces bereikt haar doel;
  • Niveau 2: Proces is gemanaged;
  • Niveau 3: Proces is beschreven;
  • Niveau 4: Proces verloopt voorspelbaar;
  • Niveau 5: Proces wordt voortdurend geoptimaliseerd.

Wil regie op IT succesvol worden en blijven dan moeten de IT-processen een volwassenheid op tenminste niveau 3 hebben. Niveau 2 kan ook nog wel, maar dan is er voor de kwartiermaker nog heel wat werk aan de winkel om de processen beschreven te krijgen zodat de dienstverlener zijn processen goed kan aansluiten op de regie-organisatie. Is de volwassenheid op niveau 1 blijven steken, overweeg dan om de processen van de bodem aan op te bouwen zodat een sprong naar niveau 3 kan worden gemaakt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *