Telefonie efficiënt organiseren, doet iedereen even mee?

Het efficiënter organiseren van ‘de IT’ is bij veel organisaties een hot-item. Hoe wordt het IT-beheer ingericht, wie doet wat en wat kunnen leveranciers misschien beter? Applicaties worden al steeds vaker uit ‘de cloud’ afgenomen en dienstverleners kunnen beheertaken vaak beter en sneller uitvoeren maar hoe zit dat nou met telefonie, kan dat ook niet handiger?

Ook telefonie kan tegenwoordig als dienst door een leverancier worden geleverd. Je betaalt per toestel per maand en de dienstverlener regelt de rest. Een belangrijk aandachtspunt bij dit vraagstuk is hoe oud (en betrouwbaar) de bestaande telefoonsystemen zijn. Vaak zijn er locaties waar relatief recent nog nieuw apparatuur is geplaatst, en als hier veel op moet worden afgeschreven zal de businesscase vaak moeilijk worden.

Soms kan bestaande apparatuur (bijvoorbeeld (enkele) toestellen of servers) door een leverancier opnieuw worden ingezet. Versneld afschrijven is dan niet nodig. Echter, om een efficiënte oplossing te kunnen leveren zullen dienstverleners hun eigen oplossing willen inzetten en niet een maatwerkoplossing met herinzet willen bouwen. Herinzet is zo in de regel niet interessant omdat dit de mogelijkheden die de markt kan bieden zeer beperkt. Alleen met hun standaard aanbod kunnen de dienstverleners een efficiënte oplossing leveren en herinzet past daar niet bij. Organisaties zullen daarom vooraf moeten bepalen wat precies van een telefoniedienstverlener wordt verwacht; welke locaties doen mee en wat wordt er dan gedaan met de andere locaties, wat moet er eventueel versneld worden afgeschreven en wordt dit terugverdiend door eenvoudiger beheer en meer flexibiliteit en uniformiteit?

Dus: In deze tijd waarin organisaties onderzoeken hoe hun IT eenvoudiger, veiliger, beter en goedkoper kan, kan telefonie ook in het onderzoek worden meegenomen. Tijd voor nader onderzoek!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *