Help, er komt geen IT meer uit de kraan!

water_2IT neemt een steeds belangrijkere rol in onze samenleving in. Het is overal aanwezig en wordt schijnbaar als water uit de kraan geleverd. De afhankelijkheid neemt daarmee alsmaar toe. Er schijnen al mensen te zijn die ernstig in de war raken als zij 10 minuten geen statusupdate op Facebook kunnen plaatsen.

Redelijke waanzin natuurlijk, maar toch zijn er steeds meer systemen die een grote impact hebben op bedrijfskritieke processen. En dat gaat inmiddels verder dan bijvoorbeeld ziekenhuizen of veiligheidsorganisaties. Nu zullen er waarschijnlijk geen doden vallen als het roostersysteem op een school het even niet meer doet, maar de impact hiervan wordt wel steeds groter. Continuïteit van de IT dienstverlening wordt alsmaar belangrijker. Maar kan je dat borgen? En hoe dan?

Alles heeft zijn prijs, laten we daar maar mee beginnen. Zo wordt de prijs van een WAN-verbinding maar gedeeltelijk bepaald door de (gegarandeerde) snelheid. Een beschikbaarheid van 99,9%, waarbij er sprake is van twee volledig gescheiden routes, is natuurlijk wel wat duurder dan een enkelvoudig lijntje. En tegelijkertijd is deze verbinding slechts een onderdeel van de totale IT-omgeving. Van centrale systemen en softwaretoepassingen tot aan de eindgebruiker: continuïteit in de IT is per definitie een keten. Nu lijkt dat voor technische storingen nog wel te overzien (“alles wordt binnen 4 uur gerepareerd”). Maar voor software gelden toch echt andere regels. Dat wordt al gauw een mistig gebied.

Stel dat u een Elektronische Leeromgeving (ELO) in gebruik heeft. Deze software wordt mogelijk door een Nederlandse leverancier gebouwd en onderhouden. En daar heeft u natuurlijk goede afspraken inzake beschikbaarheid mee gemaakt en deze keurig in een Service Level Agreement (SLA) opgenomen. Maar wat gebeurt er als de leverancier omvalt? Kan zomaar gebeuren in deze tijden van crisis. Een beetje wapperen met een SLA heeft dan geen zin. Overstappen naar een andere toepassing dan maar? Migraties zijn altijd lastig, helemaal onder grote tijdsdruk, dit dient u eigenlijk te vermijden.

Hoe zorgt u ervoor dat dan toch de continuïteit van de ELO gewaarborgd blijft? Een Escrow regeling, waarbij wordt overeenkomen dat de leverancier de broncode van een softwareproduct deponeert bij een gespecialiseerd organisatie, kan een oplossing bieden. Tenminste, u heeft dan de mogelijkheid om een andere leverancier de verdere ontwikkeling en onderhoud uit te laten voeren. Maar die moet dat dan wel willen. Is Open Source dan de oplossing? Daar geldt eigenlijk hetzelfde voor. Vergeet namelijk niet dat veel Open Source toepassingen gewoon door commerciële bedrijven worden ontwikkeld.

Het belangrijkste is dat u zich bewust bent van de risico’s en waar mogelijk maatregelen neemt. En dit begint bij een holistisch beeld van uw IT omgeving. Helemaal in deze tijd waarin cloud toepassingen steeds meer gemeengoed worden is uw IT veel meer dan de verschillende onderdelen. Meer kansen, meer flexibiliteit maar ook meer risico. Breng in kaart dus die risico’s want voor u het weet komt er geen water meer uit de IT kraan.

One thought on “Help, er komt geen IT meer uit de kraan!

  1. Dutch Solutions zegt:

    De afhankelijkheid van internet zal inderdaad alleen maar groter worden en daarmee ook de kans dat er geen internet beschikbaar is als gevolg van technische storing of door een hacker. Voor een altijd functionerend ELO systeem zou dan een lokale web-gebasseerde oplossing een alternatief kunnen zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *