Digitale lesmethoden? Betalen!

free_2‘Gratis bestaat niet’ zei mijn opa altijd. En hij had natuurlijk helemaal gelijk. Toch wordt er, als we het over IT hebben, nog veel te vaak gedacht dat dit wel zo is. Muziek, boeken en nieuws zijn voorbeelden van content die op het moment van digitaal worden opeens gratis lijken te zijn. We kopen wel een papieren boek of een CD en we abonneren ons op een krant, maar zodra het boek verandert in een e-book weigeren we opeens te betalen. En dat is gek.

De reden hiervoor ligt toch vooral besloten in het feit dat digitaal in den beginne toch vooral gratis was. Snel muziek downloaden en direct op je mobiele muziekdrager plaatsen was daarnaast een stuk eenvoudiger dan eerst een CD kopen, deze vervolgens te kopiëren naar je PC en tot slot op je iPod te plaatsen. Eenvoud en gemak (‘ik wil alleen dat ene nummer, niet de hele CD’) waren de drijvende factoren hierbij. Met iTunes toonde Apple vervolgens aan dat mensen best wel bereid zijn te betalen voor muziek. En ook met e-books en nieuws lijkt het die kant op te gaan. Zie bijvoorbeeld het recente initiatief van Alexander Klöpping: Blendle, een soort iTunes voor kranten. Maar hoe zit het dan in het onderwijs?

Ook in het onderwijs wordt ‘gratis’ nog vaak als argument gebruikt om voor een specifieke toepassing te kiezen. Maar ook hier geldt dat gratis niet bestaat. Het simpele feit dat u geen licentiekosten hoeft te betalen betekent niet dat een product geen kosten met zich meebrengt. Microsoft Office 365 kan voor het onderwijs dan wel gratis zijn, u dient zaken als de inrichting, koppeling met bronsystemen en het functioneel beheer natuurlijk wel gewoon uit te voeren. En dat kost geld. Ingewikkelder ligt het bij de methode gebonden software die door de onderwijsuitgevers wordt uitgebracht. Want deze is zeker niet gratis. Maar is het goedkoper?

Bij steeds meer methodes die in het onderwijs worden geleverd, krijgt men naast de analoge ook de digitale versie geleverd. Maar als de digitale methodes echt opmars gaan maken en daadwerkelijk als vervanging van de analoge versie gaan optreden dan lijkt een vergelijking met e-books op zijn plaats. En e-books zijn goedkoper dan de papieren variant. Niet heel veel, maar toch. Zeker bij grote aantallen kan dit wel degelijk financieel voordeel opleveren. Maar ook eenvoud en het gemak spelen hierbij natuurlijk een belangrijke rol. De (potentiele) kracht van digitale methodes ligt juist op zaken als interactie en koppelingen met andere systemen. Maar dat moet je dan wel weer organiseren en beheren. En dat zal ongetwijfeld geld kosten.

Ook digitaal kost dus geld. Zo simpel is het. De discussie zou vooral moeten gaan wat ‘digitaal’ bij gaat dragen aan beter en effectiever onderwijs. Maar die discussie moet u zelf voeren. Mijn dochter zal echter staan te juichen bij de invoering van digitaal onderwijs. E-books hoef je namelijk niet te kaften en het scheelt haar gemiddeld 7,5 kilo in de rugtas.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *