iPads in het onderwijs, eerst een pilot?

ipad school pilot“Natuurlijk doen we eerst een pilot! We kopen gewoon een stuk of wat iPad’s en dan evalueren we na een paar maanden hoe het is gegaan….” Zo kan je natuurlijk een pilot doen maar beter is om eerst over een aantal zaken na te denken. Basis van een goede pilot is dat vooraf wordt nagedacht over wat men met de pilot wil bereiken, wat moet er (bij wie) veranderen? En om die latere uitkomsten goed te kunnen evalueren zal er mogelijk eerst een nul-meting moeten worden gedaan (hoe gaat het nu?).

Ook wordt bij een goede pilot vooraf bedacht wat de mogelijke uitkomsten zijn en wat er bij de verschillende uitkomsten verder gedaan zal worden. Een uitkomst zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat alle leerlingen een iPad krijgen maar als het tonnen kost om de IT-infrastructuur hiervoor aan te passen en het IT-beheer te organiseren heeft het mogelijk weinig zin een pilot te starten.

En misschien wel als belangrijkste: kan de pilot wel zomaar? Is de huidige IT-infrastructuur (Wi-Fi/internet) toegerust op een pilot met een flink aantal tablets, kunnen deze dan overal in het gebouw gebruikt worden, is er beheer en ondersteuning beschikbaar en zijn de medewerkers wel vaardig en betrokken? En hoe zit dat als de pilot een succes is en overal uitgerold gaat worden? Ook moet er natuurlijk nagedacht worden over welke tablet wordt ingezet, welke toepassingen, hoe en wat met de kosten (niet alleen van de aanschaf), en wat is de rol (nu en straks) van bestaande apparatuur als PC’s en digiborden? En wie wordt de trekker van het  project?

Kortom, wil je een goede pilot doen, stel dan vooraf een gedegen plan van aanpak op!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *