Mijn droom voor ons land: blended learning

tegeltje over dromenAfgelopen week heb ik bij de boekhandel het boek “MIjn droom voor ons land”, ons aangeboden door het Nationaal Comité Inhuldiging, gehaald. Leuk voor de kinderen en voor mijn vrouw. Zelf had ik namelijk de digitale versie al bekeken. In het boek staan allerhande dromen van verschillende medelanders beschreven. De mijne had ik niet ingestuurd en staat er dus ook niet in. Ik wil hem je echter niet onthouden. Daarom bij deze mijn droom voor ons land.

 

NB Om onderstaande extra krachtig te maken moet je je voorstellen dat ik de tekst uitspreek als Marten Luther King tijdens zijn speech vijftig jaar geleden.

Ik heb een droom:

  • dat alle kinderen op school op hun eigen niveau en in hun eigen tempo kunnen werken aan opdrachten en daarbij ook de mogelijkheid hebben zich te verdiepen in dingen die hen interesseren/waar zij goed in zijn;
  • dat zij de opdrachten digitaal kunnen maken en automatisch naar een volgend level gaan of stof voor verdieping aangereikt krijgen;
  • dat zij hun opdrachten aangereikt krijgen in een elektronische leeromgeving waarin zij ook met andere leerlingen kunnen samenwerken en elkaar van feedback kunnen voorzien;
  • dat kinderen daarvoor allemaal over een eigen laptop, netbook of tablet (met toetsenbord) beschikken en ieder schoolgebouw is voorzien van een professioneel en gebouwdekkend WiFi-netwerk;
  • dat leerkrachten de vorderingen van leerlingen realtime kunnen volgen en hen kunnen ondersteunen waar nodig;
  • dat de resultaten van de leerlingen automatisch worden verwerkt in het leerlingvolgsysteem en niet over getypt hoeven te worden door de leerkrachten;
  • dat leerlingen altijd over actuele (dus digitale) onderwijscontent beschikken en niet een jaar of langer achter de feiten aanlopen doordat lesboeken niet zijn aangepast op actuele ontwikkelingen als grenswijzigingen etc.;
  • dat leerlingen niet alleen af en toe fysiek naar een museum of theater gaan maar ook regelmatig een virtueel bezoek kunnen brengen waarbij zij deskundigen realtime vragen kunnen stellen;
  • dat leerlingen niet alleen een bezoek aan een boerderij brengen om een koe te melken, maar ook een filmpje kunnen bekijken over hoe het leven van een buffel in Zimbabwe er uit ziet of via de webcam hun adoptiekip in de gaten kunnen houden;
  • dat kinderen na de zomervakantie op het digibord via Google Earth elkaar kunnen laten zien waar ze op vakantie zijn geweest;
  • dat kinderen hun talen kunnen oefenen door periodiek een webconference op te zetten met leerlingen van een partnerschool in het buitenland;
  • dat leerlingen tegelijkertijd nog schrijfoefeningen in een schrift doen, tekenen op echt papier, en bijvoorbeeld ook nog de propjes van crêpepapier op een lege WC-rol plakken om een narcis te maken.

 

Kortom: het beste van twee werelden (digitaal en analoog). Blended learning.

 

Ik heb een droom:

  • Dat we met z’n allen de schouders eronder zetten om de digitaliseringsslag die hiervoor nodig is te realiseren.

6 thoughts on “Mijn droom voor ons land: blended learning

  1. Robert Mares zegt:

    Mooie droom! Mijn zoon is net naar de middelbare. Het lijkt alsof de tijd heeft stil gestaan: loodzware rugzakken met boeken meeslepen op de fiets. Een agenda waar het huiswerk is opgeschreven in een onleesbaar handschrift omdat je al op weg moet naar de volgende klas. Een email systeem met een emailbox van 250MB en een home directory van 500MB. “Verwijder regelmatig je e-mail” Hoe kun je dit uitleggen aan een kind als je gratis 10 GB bij Gmail en Google drive krijg? En e-mail niet meer gelezen wordt, omdat alles via whatsapp, twitter, skype en facebook gaat! Ik ben benieuwd of dit ooit gaat veranderen. Voor kinderen is de huidige techniek vanzelfsprekend. Voor bestuur en onderwijzers is de techniek nog steeds eng. Ten opzichte van 30 jaar geleden lijkt er weinig veranderd!

    • Bert van de Bovenkamp zegt:

      @Robert: ik heb de indruk dat er een grote verandering op stapel staat aangezien de schoolboeken straks niet meer gratis zijn. Ik merk dat veel VO-instellingen op dit moment serieus de mogelijkheden onderzoeken om de leerstof te digitaliseren. De hoop is dat digitale content goedkoper is dan boeken en dat vanuit het prijsverschil ouders wellicht een laptop of tablet kunnen financieren. Moet de school nog wel even investeren in een professionele draadloze infrastructuur en een platform onafhankelijke digitale leer- en werkomgeving….

  2. Angèl Ruyter zegt:

    Mooie mogelijkheden droom je. En toch hoop ik niet dat deze droom allesomvattend is, want ik mis in je droom iets essentieels: de menselijke factor. Over de kwaliteit van de opdrachten, en de rol van de leraar als inspirator, richtinggever, voorbeeld. Over de rol van medeleerlingen in het leerproces.
    En een vraag die mij al een tijdje bezighoudt: kan e-contact het contact in fysieke nabijheid volledig vervangen voor zaken als leren, overleggen en samenwerken?

    • Bert van de Bovenkamp zegt:

      @Angèl: ik ben het helemaal met je eens dat de menselijke factor cruciaal is. Alleen die is al lang en in ruime mate aanwezig in het onderwijs. De verandering die m.i. nodig is, is dat we meer gebruik gaan maken van de mogelijkheden die IT biedt om het onderwijs een kwaliteitsimpuls te geven en aan te sluiten bij de belevingswereld van leerlingen. Daarbij blijft het directe persoonlijke contact tussen leerkracht en leerling en leerlingen onderling cruciaal. Vandaar blended learning. Tegelijkertijd zie ik de rol van de leerkracht wel veranderen en de zelfredzaamheid van in ieder geval een groot deel van de leerlingen toenemen.

  3. M. Subelack zegt:

    Wat een geweldige droom! Zelf werk ik bij de Rijdende school en niet alleen ik, maar velen binnen de Rijdende school delen deze droom. Sterker nog wij zijn deze voor een groot gedeelte aan het realiseren. En zoals vele discussie, is ook bij ons de grootste discussie wie, wat wanneer en wat gaat het kosten. Wij zijn enkele jaren geleden met het nadenken over en dit jaar zijn wij gestart met het programmeren van een webbased systeem dat het mogelijk maakt om: tijds en plaats onafhankelijk te leren (voor de rijdende school belangrijk) onderwijs op maat (passend onderwijs, iets wat de rijdende school altijd al gedaan heeft en doet), methode boeken gedigitaliseerd voor eigen gebruik (de rijdende school heeft op een enkele methode na bijna alles digitaal). Binnen dit systeem is het de bedoeling dat kinderen aan de slag gaan met een zichtbaar dagprogramma, die zich “automatisch vult met de volgende leerstof. Dus mocht je je droom een beetje willen volgen, volg de rijdende school. Wij hopen 2015 klaar te zijn.

  4. Bart Duijvelshoff-Knip zegt:

    Beste Bert,
    sinds vandaag heb ik jouw stukken op deze site ontdekt. En ik blijf maar lezen.
    Je schrijft stukken die mij bijzonder aanspreken en juist dit al wat oudere stuk van jou ‘ dwingt’ mij tot een reactie. Ik deel dergelijke dromen maar…..
    Ik ben docent aan een ROC, ik geef onder andere Duits en management ( een pracht combinatie)
    Enige weken geleden schreef ik een stukje over de manier waarop ik met mobiele telefoons omga tijdens mijn lessen en als ik kijk naar het enorme rumoer dat dit teweeg bracht dan denk ik dat er nog een zee van tijd ligt tussen dromen en de daad.

    Dit is wat ik schreef:

    Sinds dit jaar heeft Bart (docent aan het Horizon College) besloten dat studenten gedurende de gehele les hun mobiel op tafel moeten leggen. Tijdens de lessen maakt hij regelmatig gebruik van applicaties als socrative, Kahoot! etc.
    “Ik spreek dan met ze af dat ze gerust zo nu en dan mogen kijken naar binnenkomende berichten en dat ze (als ze zich niet in kunnen houden) ook mogen reageren op binnenkomende berichten.

    Ik leg daar dan bij uit dat dit te maken heeft met het leren maken van volwassen keuzes. ‘Schrijf ik een bericht of luister ik naar mijn docent.Is er een moment waarop ik beter wel of juist even niet naar mijn mobiel kijk?’

    Het geeft tot nu toe veel rust in de klas, de leerlingen waarderen de ‘volwassen’ aanpak. En geloof mij als een leerling te vaak de verkeerde keuze maakt corrigeer ik uiteraard maar tot nu toe hoef ik dat nauwelijks te doen, in ieder geval veel minder dan vorig jaar toen ik regelmatig last had van dat stiekeme half onder de tafel geklier met mobieltjes.”

    Deze aanpak werkt dus voor Bart Duijvelshoff-Knip van het Horizon College. Wat werkt voor jou?

    tot zover dit stukje.

    Het zal je waarschijnlijk niet verbazen dat ik bijzonder veel reacties kreeg in de trant van: bij mij komen die ondingen de klas niet in!

    zucht.

    bedankt voor jouw interessante visies.

    Bart

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *