Het einde van de uitgever is nabij

einde_boekUitgevers in het onderwijs zijn de platenmaatschappijen van de 21e eeuw. Men blijft maar vasthouden aan een volstrekt achterhaald verdienmodel. Differentiatie? Alleen kopen wat je echt wil hebben in plaats van het hele programma? Niet mogelijk. U moet betalen ook al wilt u de helft niet hebben. En het is nog duur ook. Maar onderwijsinstellingen pikken het niet langer. Steeds luider wordt de roep om verandering.

Zoals ik in een eerder blog al eens aangaf is het bij veel uitgevers nog steeds niet doorgedrongen dat de producenten en consumenten in het internettijdperk zijn vervangen door de prosumer. We zijn zowel consument als producent. En ook in het onderwijs is deze trend zichtbaar. Zelf content ontwikkelen als vervanging van of toevoeging op bestaande methoden krijgt steeds meer voet aan de grond. Ook initiatieven als VO-content spelen hierbij een belangrijke rol. En digitalisering heeft het zelf ontwikkelen van content natuurlijk een enorme versnelling gegeven. Of in ieder geval de mogelijkheid daartoe. Maar hoe gaan we dat nu echt succesvol toepassen?

Als eerste moet u zich realiseren dat het zelf ontwikkelen van digitale content tijd kost. En daarmee dus geld. U moet het dus slim organiseren. Want als binnen een school goede digitale initiatieven worden ontwikkeld dan is het raar dat deze kennis niet wordt gedeeld met andere scholen binnen de instelling of zelfs daarbuiten. Dit voorkomt dat het wiel elke keer weer opnieuw wordt uitgevonden. En dat gebeurt op het IT-vlak namelijk maar al te vaak in het onderwijs.

Volgende vraag is hoe u dit gaat financieren. Klinkt leuk dat zelf ontwikkelen maar het geld voor leermiddelen kunt u maar één keer uitgeven. En meer digitale content betekent vanzelfsprekend ook dat digitale middelen als PC’s of tablets belangrijker worden. Ook dat kost geld. En dat brengt ons terug bij de uitgevers.

Uitgevers zullen hun model radicaal moeten omgooien. Net zoals de platenmaatschappijen dat gedaan hebben. Met iTunes toonde Apple aan dat consumenten best wel willen betalen voor muziek. Maar dan niet altijd het hele album, lees methode, maar een onderdeel daarvan. En daar ligt een forse besparingsmogelijkheid. Uitgevers dienen zich dan ook rap aan te passen aan de nieuwe realiteit. Om zo toch een plek te behouden in het ‘ecosysteem’ van content voor het onderwijs. Zo niet, dan voorspel ik een revolutie: Bring Your Own Content. En daarmee het einde van de uitgevers!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *