Geslaagd experiment met iPads in het speciaal onderwijs

ipad in het speciaal onderwijsEen kind met een progressieve spierziekte dat eindelijk blokken kan stapelen. Een leerkracht die tot voor kort niets moest hebben van IT die fanatiek op zoek is naar leuke apps voor haar leerlingen. Zo maar een paar effecten van een experiment met iPads op een INOS-school voor speciaal onderwijs in Breda.

 

Zowel leerlingen, ouders als medewerkers enthousiast

Medewerkers op De Schalm in Breda hadden vorig jaar het idee opgevat om een beperkt experiment te starten met 4 iPads. Dit vanuit de gedachte dat met behulp van de touchscreens en beschikbare apps kinderen nieuwe mogelijkheden geboden zouden kunnen worden. Zij kregen gelijk.

Een jongen uit de onderbouw met een progressieve spierziekte die nooit met blokken kon spelen omdat hij die niet kan optillen, is wel in staat om blokken te stapelen op de Ipad. Een meisje dat nooit een pen zal kunnen vasthouden en niet kan praten leert schrijven middels een app en kan zich op die manier binnen afzienbare termijn uiten. Kinderen met een cognitieve stoornis leren met dezelfde app schrijven en doen met een andere app oefeningen om het ruimtelijke inzicht te verbeteren.

Het hele team is enthousiast over de behaalde resultaten en staat te trappelen om tablets breder in te zetten in de school. Zij staan daar niet alleen in. Ook leerlingen en ouders zijn razend enthousiast. Het komt dan ook regelmatig voor dat ouders met tips voor nieuwe apps komen.

 

Gehanteerde aanpak

De Schalm heeft voor het experiment een iteratieve aanpak gehanteerd. Er is budget en tijd vrijgemaakt en er is een werkgroep ingericht. Vervolgens heeft men vier iPads aangeschaft en heeft naar bevind van zaken gehandeld. Men heeft er bewust niet voor gekozen van te voren allerlei zaken uit te denken.

 

Vervolg

Bedoeling is om de komende tijd ook andere leerlingen voor wie een tablet meerwaarde heeft met een tablet te laten werken. Of dit dan ook een iPad wordt is nog niet zeker. Zo biedt een iPad niet de gewenste mogelijkheid om met meerdere accounts op één tablet te werken. Ook is het tot nu toe niet gelukt om vanaf de iPads te printen. Daar staat tegenover dat de iPad nu nog steeds de grootste keuzemogelijkheid biedt t.a.v. educatieve apps.

 

Wat we van dit experiment kunnen leren

Allereerst dat tablets in specifieke situaties enorme meerwaarde kunnen hebben in het speciaal onderwijs. In zijn algemeenheid kan digitale content veel voor het speciaal onderwijs betekenen vanwege de visualisatie-mogelijkheden. Tot slot blijkt dat de tablets en bijbehorende apps dusdanig gebruikersvriendelijk zijn dat leerkrachten er snel mee kunnen werken.

Overigens is tijdens het experiment bij De Schalm specifiek aandacht besteed aan benodigde kennis en vaardigheden van leerkrachten. Hierover verschijnt binnenkort een publicatie.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *