ICT-coördinatoren: Kiezen, niet delen!

10069317-prullenbak-in-grijze-achtergrond-met-veel-computer-onderdelenLaat ik maar met de deur in huis vallen: veel ICT-coördinatoren in het onderwijs besteden 80% van hun tijd aan activiteiten die maar voor 20% het succes van hun inzet bepalen.

En dan heb ik het over de technische activiteiten die ze eigenlijk niet meer zouden moeten uitvoeren. Waarom dan niet? Omdat een ICT-coördinator in uw school de verbinding zou moeten leggen tussen de mogelijkheden die IT voor het onderwijs biedt en de kansen die leerkrachten zien om IT succesvol in het onderwijs in te richten.

Nu IT in het onderwijs steeds belangrijker wordt is er ook steeds meer noodzaak om leerkrachten te ondersteunen zodat ze IT optimaal in het onderwijs inzetten. Daarnaast worden de technologie en de dienstverlening (en de opdrachtgevers…) steeds volwassener. Dat heeft tot gevolg dat er steeds (ook al lijkt dat niet zo) minder noodzaak voor de ICT-coördinator bestaat om veel tijd aan technische activiteiten te besteden.

Dat het toch gebeurt heeft een aantal mogelijke oorzaken. Een eerste is dat het voor veel ICT-coördinatoren moeilijk is om “Nee” te zeggen. Ze willen wel “weg van de techniek”, maar als collega’s met vragen komen die eigenlijk aan de IT-dienstverlener zouden moeten worden gesteld willen ze en gaan ze helpen. Hier moeten zowel de collega’s als de ICT-coördinator hun gedrag veranderen.

Een tweede mogelijke oorzaak is dat veel ICT-coördinatoren in hun rol zijn gegroeid vanuit een technische achtergrond: ze vinden techniek geweldig en kunnen of willen er geen afscheid van nemen. De juiste man/vrouw op de juiste plaats? Een derde mogelijke oorzaak is dat de technische activiteiten van de ICT-coördinator hard nodig zijn gegeven de wijze waarop de ICT in de school is ingericht.

Tijd voor (bovenschoolse) actie! In alle drie (en misschien meer) de gevallen moet dus de cirkel doorbroken worden en techniek weg worden gehaald bij de ICT-coördinator, Natuurlijk, een ICT-coördinator moet zeker gevoel voor de T van technologie hebben, maar nog belangrijker is dat er begrip van en ervaring met het geven van onderwijs aanwezig is. Inderdaad, een achtergrond als leerkracht is onontbeerlijk! Wat ook het geval moge zijn, geen van de drie situaties is op termijn houdbaar. Kiezen dus, en dan wel voor een focus op de ondersteuning van de leerkrachten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *