IT in het onderwijs: ALLE docenten moeten mee!

IT in de klasEerst even 3 stellingen:

Stelling 1: Vrijwel iedere school stelt in haar visie dat ieder kind uniek is en dat individualisering hoog in het vaandel staat.

Stelling 2: IT-middelen en IT toepassingen maken gedifferentieerd leren mogelijk en passen zo heel goed bij het gewenste ‘maatwerkonderwijs’.

Stelling 3: Docenten MOETEN mee met de IT ontwikkelingen, goed onderwijs kan niet meer zonder IT. Docenten die niets met IT doen en vasthouden aan de bestaande manier van lesgeven passen zo niet bij de visie van de school.

In onze dagelijkse praktijk horen wij regelmatig deze laatste stelling. Dat betekent dat schoolleiding en bestuurders steeds minder accepteren dat er nog docenten zijn die niets doen met IT en met nieuwe (IT) ontwikkelingen. ALLE docenten moeten mee, niet alleen de docenten die nu al gebruikmaken van IT.

Maar hoe krijg je alle docenten nou zo ver dat IT-ontwikkelingen worden onderzocht, worden opgepakt en in de klas worden gebruikt? Hoe haal je de hakken uit het zand? Helaas is daar geen standaard oplossing voor en leiden er meerdere wegen naar Rome. Wel is het zo dat ‘Seeing is believing’ bij veel methoden terugkomt. Laat de ‘early adaptors’ met IT-middelen en IT-toepassingen) experimenteren en gebruik deze docenten om de anderen te inspireren en te overtuigen van de voordelen. Of dwing docenten om iedere maand minimaal 1x keer ‘iets met IT’ in de les te doen zodat met wel moet nadenken over welke mogelijkheden er zijn en zelf de voordelen ervaart.

Kortom, IT in het onderwijs is een hele goede manier om gedifferentieerd leren mogelijk te maken en zo de visie van de school vorm te geven. Gelukkig zijn er docenten die dit inzien maar hoe krijgt u ALLE docenten mee?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *