Wat kunnen wij leren van Hyves?

hyvesFBHyves is niet meer. De ondergang van het eens zo populaire sociale netwerk was groot nieuws afgelopen week. Landelijke media pakten groot uit en een aantal fossielen uit de oude media deden zelfs een poging tot een reconstructie. Maar veel verder dan dat kwam men eigenlijk niet. De ‘waarom heeft dit zo kunnen gebeuren’ vraag werd niet of slechts ten dele beantwoord. En juist in dat feit zit een belangrijke les besloten. Namelijk dat de digitale ontwikkelingen razendsnel gaan terwijl we nauwelijks weten waar we mee bezig zijn.

Snelheid

De digitale ontwikkelingen volgen elkaar in een steeds groter tempo op. Wat nu hip is, zal morgen hopeloos verouderd zijn. Nu zal dit een onderwijsinstelling tot op zeker niveau een zorg zijn. Een school heeft niet tot doel om ‘hip’ te zijn. Tegelijkertijd dient men wel zo veel mogelijk aan te sluiten op de belevingswereld van haar klanten: de leerling. Het toepassen van digitale middelen in het onderwijs kan daar zeker bij helpen. Maar dan wel digitale middelen die enigszins passen bij deze tijd. En dat is gezien het genoemde hoge tempo een fikse uitdaging. Want hoe gaat u er voor zorgen dat die IT-ontwikkelingen die volgend jaar voor een nieuwe digitale revolutie gaan zorgen een plek krijgen binnen het onderwijs?

Leren

Een bijzonder aspect aan de huidige digitale revolutie is dat wij met elkaar aan het uitvinden zijn hoe we al deze nieuwe toepassingen moeten gaan gebruiken terwijl we ze gebruiken. Er is geen tijd voor instructie. Het is ‘learning on the job’ terwijl we de gevolgen nauwelijks kunnen overzien. Niet alleen wet- en regelgeving loopt hopeloos achter de feiten aan. Ook de manier waarop we met de nieuwe media omgaan is continue aan verandering onderhevig. Zes jaar geleden had nog nooit iemand van een iPad gehoord, inmiddels worden tablets in grote aantallen de scholen binnengereden. Maar hoe we ze nou precies een plek gaan geven in het onderwijs is voor veel scholen nog een groot vraagteken.

En nu?

Niets doen is geen optie. U moet mee. Niet alleen omdat de wereld om ons heen steeds digitaler wordt. Ook de kansen die digitalisering met zich meebrengt kunt u niet laten liggen. Maar het tempo en de continue vernieuwing vragen wel om een IT-beleid en IT-omgeving die hiermee om kunnen gaan. Dus stel kaders maar niet te strak. Geen IT-beleidsplan waarin u exact gaat omschrijven wat u over drie jaar gaat doen. Kies voor een IT-bestemmingsplan wat richting geeft maar ook verandering toelaat. En richt de IT-omgeving dusdanig flexibel in dat het u niet belemmert in het toepassen van nieuwe mogelijkheden. Dus geen dichtgetimmerde IT vol met traditionele PC’s waar niets kan en niets mag. Kies voor vrijheid en openheid. Want alleen zo kunt u mee in de vaart der digitale volkeren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *