De I-coach is overbodig

schooltasDe I-coach speelt een steeds grotere rol in het onderwijs. Als aanjager van nieuwe ontwikkelingen en als klankbord en digitale hulpverlener. En dat is ook prima, maar de vraag is hoelang dat nog gaat duren. Wordt het niet tijd dat de I-coach zichzelf overbodig gaat maken?

Binnen het bedrijfsleven is reeds geruime tijd een vreemde paradox zichtbaar. Enerzijds wordt IT steeds belangrijker en anderzijds wordt het, als apart fenomeen, steeds minder zichtbaar. IT wordt steeds minder gezien als een ‘apart’ iets. IT zit namelijk in alles, het is alom vertegenwoordigd. En daar heb je dus geen aparte afdeling voor nodig.

Of in ieder geval geen hele grote afdeling. Zelfs de CIO functie (een soort opperhoofd IT die in de directie naast de algemeen directeur en financieel directeur zit) wordt steeds meer ter discussie gesteld. Want het doel is blijkbaar bereikt: IT maakt op een natuurlijke manier deel uit van elk proces. Natuurlijk moet er nog steeds specifieke IT kennis binnen de organisatie zijn, maar een apart onderdeel hoeft het vanzelfsprekend niet te zijn. En dat is logisch want het is immers niet de corebusiness.

En zo zou het ook moeten gaan in het onderwijs. U geeft onderwijs en IT zal daarin een belangrijk hulpmiddel zijn dan wel worden. Niks meer en niks minder. Misschien niet omdat u dat zo graag wilt, maar IT is nu eenmaal onontkoombaar. De boeken zullen echt grotendeels verdwijnen, hoe jammer u dat misschien ook vindt. Uiteindelijk zal IT volledig geïntegreerd zijn in het onderwijsproces. En dan wordt het tijd om het als apart fenomeen los te laten. Want het is natuurlijk wel een beetje raar als men op een school roept dat men al deels ‘digitaal onderwijs’ geeft. Niemand zegt namelijk dat het andere deel dan ‘analoog onderwijs’ is. Natuurlijk niet, het is gewoon onderwijs.

En daarmee komen we op de rol van de I-coach. Waar een aantal jaren geleden de ICT-coördinator zich nog (te vaak) bezig hield met de techniek, is de rol van I-coach vooral gecreëerd om het daadwerkelijk gebruik van IT in de klas naar een hoger niveau te brengen. Maar als dat is bereikt dan kan die rol worden opgeheven. U heeft immers toch ook geen coach pennen en potloden rondlopen? Kortom, u heeft de I-coaches binnen uw organisatie nu hard nodig om IT tot een succes te laten worden, maar het is pas echt een succes als u de I-coach niet meer nodig heeft.

3 thoughts on “De I-coach is overbodig

  1. Bob Hofman zegt:

    Beste Marcel, gelukkig noemen we IT in het onderwijs ICT. Quote uit je tekst: ” Kortom, u heeft de I-coaches binnen uw organisatie nu hard nodig om IT tot een succes te laten worden”. En daar mis je echt de kern!!

    Het gaat er helemaal niet om IT tot een succes te maken; IT is slechts een middel en geen doel op zich. De I-coach richt zich op veranderingen en kennis/vaardigheden rondom het proces van “leren met ICT”. Beter kunnen differentiëren, ontwerpen van “leren op maat” zodat elke leerling meer eigenaar kan worden van zijn/haar eigen leerproces en het beste uit zichzelf kan halen en zijn/haar talenten optimaal kan inzetten.

    Het veranderingsproces van een “klas/school” waar IT optimaal wordt ingezet naar een “Community of self directed learners” is een complex proces en een fijne balans tussen investeren in allereerst humanware en dan hardware-software-connectivity.

    In de onderwijsketen van leerling, leerkracht/vakdocent, I-coach/ICT-coördinator en zeker ook onderwijskundig leiderschap is en blijft er voor ieder een eigen rol, met kennis en kunde van zaken!

    Het gaat er dus helemaal niet om dat de I-coach: “het daadwerkelijk gebruik van IT in de klas naar een hoger niveau te brengt”. De i-coach draagt bij aan het, samen met de leerkracht en docent, ontwerpen van betekenisvol en uitdagend ICT-rijk onderwijs, waar in ELKE leerling zich kan ontwikkelen tot een volwaardig wereldburger met respect voor elkaar en de wereld om zich heen.

    Samenwerken en samenleren zijn de sleutelwoorden in het onderwijs van de 21e eeuw en daar heeft de I-coach wat mij betreft nog heel lang een rol in. Zodat de leerkrachten/docenten zich kunnen richten op hun kerntaak; het begeleiden en ont-wikkelen van kinderen in een veilige en rijke leeromgeving. Leren doe je samen!

    • Marcel de Jager zegt:

      Beste Bob,

      Dank voor je uitgebreide en duidelijke reactie. Ik denk echter dat we het minder oneens zijn dan het zo op het eerste gezicht lijkt. Dat IT een middel is en geen doel op zich staat letterlijk in bovenstaand blog. Het onderwijs staat voorop, IT kan daar een belangrijk hulpmiddel bij zijn. Over de invulling van de i-coach kan natuurlijk per school en situatie anders worden besloten. Maar dat deze rol op termijn minder wordt lijkt mij weinig anders dan logisch. IT is straks niet iets wat apart staat, maar onderdeel uitmaakt van het onderwijsproces. Deze trend is in het bedrijfsleven allang zichtbaar. Zie ook Gartner (“alles wordt IT”).

      Ik ben het tot slot 100% eens met jou stelling dat samenwerken en samenleren de sleutelwoorden in het onderwijs van de 21e eeuw zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *