Op weg naar de top: ‘meer rendement uit IT in de klas’

Onderwijs bergtopWe horen het overal in onze dagelijkse praktijk. IT is niet meer weg te denken uit het onderwijs. We geven er steeds meer geld aan uit en wat brengt het eigenlijk op? Wordt het wel gebruikt? Hoe verbeteren we dan de doelmatigheid van onze investeringen? En ten slotte de heilige graal op de top van de berg, leidt dit tot een herontwerp van het onderwijs?

Op weg naar de top

De weg naar de top wordt niet zo maar bereikt. Om daar te komen moet een aantal basiskampen worden ingericht. De weg naar de top kan gesplitst worden in ‘beschikbaarheid’ en ‘gebruik’. Beschikbaarheid is een randvoorwaarde voor goed gebruik. Hierbij geldt dat als de beschikbaarheid niet geregeld is u een zware reis voor de boeg krijgt.

Basiskamp 1: beschikbaarheid

Een stabiele infrastructuur bestaat uit een hoge beschikbaarheid, is schaalbaar, overzichtelijk, beheer(s)baar en betaalbaar. In hoeverre is er sprake van architectuur-denken? Zonder de juiste klimuitrusting bent u kansloos om de top te bereiden.

Basiskamp 2: de IT-organisatie

Beheert en investeert uzelf of voert u regie op derden en bent u daar tevreden over? Heeft u de kosten in de hand? Heeft de IT-organisatie voldoende tijd en capaciteit om na te denken over IT in de klas? Is informatiemanagement belegd? Hoe en door wie wordt de IT-organisatie aangestuurd en hoe effectief is dat? Zonder sherpa’s en de juiste organisatie gaat u niet op de top komen.

De top

Van basiskamp 2 naar de top gaat u het gebruik stimuleren. En wat is het perspectief en ambitieniveau dat u hierbij nastreeft? Is daar een eenduidige visie op bij alle stakeholders? Is er een plan of programma om de top te bereiken en wat is de boodschap? Is er sprake van voldoende intrinsieke motivatie? Hoe verleidt u de docenten? Wat is de veranderstrategie die u toepast en wie managed deze? Wat is uw ambitie met IT in de klas en bovenal hoe gaat u dit organiseren? Hoe de heilige graal er precies uit ziet weet nog niemand, dat we er naar op zoek moeten staat echter vast. Het is niet een kwestie van ‘of’ maar veel meer van ‘wanneer’ we daar mee aan de slag moeten!

Lees ook in deze reeks over meer rendement uit IT in de klas:

Op weg naar de top: ‘meer rendement uit IT in de klas’

Op weg naar de top: ‘organisatie van basisvoorzieningen’

Op weg naar de top: ‘inrichting van de IT-beheerorganisatie’

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *