2014: het jaar van de DLWO?

hand_zandSteeds meer scholen gebruiken in toenemende mate IT-middelen om het onderwijs te verbeteren of te optimaliseren. Her en der wordt het al een volledig geïntegreerd onderdeel van het onderwijs. En zo moet het ook.

Alleen dan zal de toepassing van IT succesvol zijn. Maar hoewel tablets in grote getale de klas in worden gereden zijn we er nog lang niet. Want het gaat natuurlijk helemaal niet om die tablet. Het gaat om de toepassing, de software, content en bovenal het slim en effectief gebruik daarvan.

Softwaretoepassingen in het onderwijs worden steeds slimmer. Een prominente ontwikkeling hierbij is learning analytics. Dit betreft het meten, verzamelen, analyseren en rapporteren van en over data van leerlingen en hun context. Voorbeelden van software die reeds beschikken over de mogelijkheid om data te analyseren, feedback te geven en bijvoorbeeld automatisch extra lesstof aan te bieden zijn Snappet en PulseOn. Dit klinkt als een geweldige belofte. Maar wel één met een flinke adder onder het gras.

Het is de integratie, of juist het gebrek eraan, waar het pijnpunt zit. Al die (toets)resultaten moeten uiteindelijk wel bij elkaar kunnen komen. Of dat nu in een leerlingvolgsysteem of een elektronische leeromgeving is maakt verder niet uit. Het gaat erom dat data geheel automatisch op een centrale plek wordt samengebracht. En daar gaat het mis. Als er al platformen zijn die dit ondersteunen dan is de koppeling met (methode)software slechts zeer beperkt aanwezig.

Het zijn vooral de grote uitgevers die hier de rem op houden. Blijkbaar wordt daar nog steeds gedacht dat men een eigen ‘systeem’ kan aanbieden. Kansloos! De toekomst is aan digitale leer en werk omgevingen (DLWO) waarin vrijelijk kan worden gekoppeld met (methode)software en allerlei soorten content. Alleen zo kan de docent IT effectief inzetten in zijn of haar les.

Het is zaak dat u deze zo noodzakelijke integratie hoog op de agenda zet. Want anders schuiven de docenten na verloop van tijd al die mooie IT-middelen gewoon weer opzij. En terecht, want als de (toets)resultaten uit al die verschillende toepassingen handmatig moeten worden overgezet naar een centraal systeem kost de inzet van IT alleen maar tijd. Dan blijft de toepassing van IT vooral ‘los zand’. En dat levert vooral ergernis op. Aan de slag dus met misschien wel het belangrijkste IT-thema voor 2014: de DLWO.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *