Portal, ELO, CMS, LAS: grenzen vervagen!

grenzen vervagenOnderwijsinstellingen kunnen niet zonder leerling administratie systeem (LAS). En zeker de grotere onderwijsinstellingen die met hun tijd mee willen gaan kunnen (straks) ook niet zonder portal, elektronische leeromgeving (ELO), course/content management systeem (CMS) en leerling portfolio. Uitdaging daarbij is de juiste keuzes te maken. Want de markt is volop in ontwikkeling en de grenzen tussen de verschillende systemen vervagen.

 

Ontwikkelingen in de markt

Belangrijke ontwikkelingen in de markt zoals die op dit moment plaats vinden zijn de volgende:
  1. Leveranciers van Elektronische Leeromgevingen evolueren naar leerplatforms waarin ook steeds meer portalfunctionaliteit en samenwerkingsfunctionaliteit wordt ondergebracht. Deze platforms boden voorheen ook al functionaliteiten op het gebied van contentmanagement, leerlingenadministratie (in ieder geval het registreren van resultaten) en leerlingportfolio. Voorbeelden: IT’s learning, BasisOnline, MyLearning.
  2. De opkomst van platforms als Sharepoint van Microsoft (ook als onderdeel van Office 365) en Google Apps, die een combinatie bieden van contentmanagement, portalfunctionaliteit en samenwerking. Met enige creativiteit kan binnen dergelijke systemen ook  een opdrachtenmodule en een leerlingportfolio worden vormgegeven.
  3. De leveranciers van leerling administratie systemen voegen steeds meer functionaliteiten toe aan hun portfolio. Voorbeelden zijn een ouderportal en een ELO. Het laatste zien we voor het VO al langer en nu ook voor het PO.
Gevolg is dat er verschillende soorten systemen in de markt zijn, met allemaal hun eigen herkomst en accenten,waarbij de grenzen tussen de systemen vervagen. De systemen bieden een grote overlap in functionaliteiten waarbij uiteraard niet alle systemen even sterk zijn op alle onderdelen.

 .

Consequenties voor onderwijsinstellingen
Voor onderwijsinstellingen betekent e.e.a. dat het steeds belangrijker wordt om onder architectuur te gaan werken. Dit om overlap in functionaliteiten tussen systemen te voorkomen. Daarnaast moeten onderwijsinstellingen voor zichzelf nagaan welke functionaliteiten zij het belangrijkst vinden en vervolgens kiezen voor die oplossingsrichting die op dat vlak het beste scoort. Dit alles om ervoor te zorgen dat leerkrachten, leerlingen en ouders die functionaliteiten krijgen waaraan zij behoefte hebben, zonder dat zij verdwaald raken in een woud van verschillende userinterfaces.
Geen gemakkelijke opgave in de huidige markt, maar wel een enorm leuke uitdaging!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *