Van school-TV van NTS naar een CMS

old school tvJa, en 20 jaar geleden kwam er dan een filmpje, maar wel uitsluitend op de televisie, gemaakt door professionals. Tegenwoordig zien we steeds meer docenten hun eigen video’s maken of zien we dat ze er over denken dat te gaan doen. Handig, want dan kunnen de collega’s die video’s ook weer gebruiken in hun lessen en leerlingen kunnen dan thuis of waar dan ook gemiste lessen inhalen. En het is ook nog eens eenvoudig want wie maakt er nu geen filmpjes met de smartphone! Bewaren is ook geen probleem want we zetten ze gewoon op YouTube of wat dan ook.

Of niet…

Ja en nee. Video biedt als medium een ongekende kracht aangezien iets laten zien in de meeste gevallen meer effect heeft dan simpelweg iets vertellen of iets voorlezen. Daarnaast kan video tijd en plaats van het contactmoment ontkoppelen. En inderdaad, hergebruik is mogelijk.

Maar dan is het wel belangrijk dat de video’s, met alle respect voor de koplopers, van voldoende kwaliteit (en niet allen beeld- maar ook prestatiekwaliteit) zijn om te dienen als lesmateriaal. En dan nog is het geen gegeven dat video’s zonder meer kunnen worden hergebruikt, over hergebruik moet al nagedacht zijn bij het maken van de video.

Belangrijker is dat het videomateriaal niet allen wordt gebruikt, bewaard en hergebruikt, maar dat het ook aansluit bij de collectieve leerlijnen en de individuele leerbehoeften. Dat pleit er voor video als content in het Course Management Systeem op te nemen!

Heeft u al een Course Management Systeem?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *