Een handleiding voor social media?

Social_mediaklasKunt u het nog een beetje bijbenen? De ene social media hype is net begonnen en de volgende staat alweer in de startblokken. Hyves hebben we nog maar net begraven en nu schijnt Facebook het ook alweer te begeven.

Plaatjes, dat is het nieuwe toverwoord met Snapchat en Instagram als de belangrijkste exponenten. Een berichtje sturen van maximaal 140 tekens (Twitter) schijnt al te lang te zijn, dus gaan we elkaar alleen nog maar foto’s sturen. Voorlopig dan, want volgende maand zal er ongetwijfeld weer iets nieuws komen. Is dat erg?

Nou, eigenlijk niet. Feit is dat we met elkaar nog altijd aan het uitzoeken zijn welke social media toepassingen we willen gebruiken en vooral hoe. Zo was ik zeer verheugd dat LinkedIn niet meer automatisch de Twitter berichten van relaties in mijn tijdlijn plaatste. Waar ik zelf LinkedIn en Twitter puur zakelijk gebruik zijn er ook mensen die Twitter gebruiken voor privé berichten. Met als gevolg dat mijn LinkedIn profiel werd gevuld met berichten als: ’ben nu bij de manege met mijn dochter, gezellig paardrijden’. Tsja. Ik begrijp dat werk en privé in elkaar overlopen, maar er zijn grenzen.

Lastiger wordt het als je een specifiek communicatiekanaal hebt ingericht waarbij social media een cruciale rol spelen. Denk bijvoorbeeld in het onderwijs aan het communiceren met ouders. Dan is het wel zo fijn om een kanaal te kiezen waarvan je weet dat deze door (bijna) iedereen wordt gebruikt. Nu lijkt Twitter hier (voorlopig) een veilige keuze, maar dat kan zomaar veranderen. Scherp blijven dus.

Ook in de klas zullen nieuwe toepassingen in een rap tempo verschijnen (en verdwijnen). Denk bijvoorbeeld aan Pinterest, een regelrechte hit in het onderwijs. Zonder dat daar een echte handleiding voor is. U moet het zelf uitvinden. En ook dat is helemaal niet erg. Want de meeste toepassingen zijn verbluffend eenvoudig in gebruik, zijn nagenoeg gratis en vergen in de regel geen grootschalige aanpassingen in uw IT infrastructuur. Experimenteer dus gerust maar wat raak. En vergeet niet: de experts zitten in de klas.

One thought on “Een handleiding voor social media?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *