Hoe word ik een ‘omfietsschool?’

OmfietsenWaarom zou ik verder fietsen om naar uw school te komen? Wat is uw onderscheidend vermogen en wat betekent dit voor mij? Ofwel hoe wordt uw school een ‘omfietsschool’?

In de dagelijkse praktijk van EV valt het mij op dat  onderwijsinstellingen steeds meer marketinggericht gaan denken en de onderwijsinstelling als merk gaan zien. Voor het WO en MBO is dit niet een nieuw fenomeen. Echter het VO en PO beginnen nu ook op stoom te komen.

Kern- en merkwaarden

De focus ligt vooralsnog op de begrippen kernwaarden, DNA en merkwaarden. ‘Wie zijn we?’ wordt daarmee geadresseerd. Dit wordt meestal gecommuniceerd op de website en in de schoolgids.

De begrippen die je zoal voorbij zie komen zijn: innovatief, ondernemend, verbindend, uniciteit, duurzaam, inhoudsgedreven, oplossingsgericht, vakkundig, toegankelijk, verbindend, etc. Aardig om te weten maar wat betekent dit voor mij als klant? En waarom voel ik me veiliger in een Volvo dan in een Chinese auto van een voor mij onbekend merk?

Uiteraard goed om te weten wie je bent voordat je gaat communiceren, maar zijn kern- en merkwaarden alleen voldoende om een sterk merk te worden? En met een sterk merk bedoel ik of u mij als leerling of ouder hiermee over de streep trekt om te kiezen op een ander keuzecriterium dan uitsluitend afstand. Het geven van kwalitatief goed onderwijs is hierbij geen reden maar een uitgangspunt. En dat mag ik als klant minimaal verwachten van mijn school.

Sterke merken

In 2013 waren de drie sterkste merken wereldwijd:

  1. Apple
  2. Google
  3. Coca Cola

Uiteraard hebben zij kern- en merkwaarden. Worden deze expliciet gecommuniceerd? Nee, de focus ligt op emotie en welk gevoel ik krijg bij een merk en of ik me daarmee kan associeren. Apple vertelt me dat zij geëffende paden doorbreken door anders te denken. Coca Cola vertelt ons dat kerstmis toch echt veel gezelliger wordt als we samen Coca Cola drinken. En Google begint zich te positioneren als wereldverbeteraar door bijvoorbeeld er voor te gaan zorgen dat we langer gaan leven. Kortweg gezegd: ‘ons leven wordt beter door deze merken’.

De focus ligt hierbij niet op wat of hoe zij dit doen, maar wel waarom zij doen wat ze doen. En dat geloven we zo stellig dat we meer voor Apple producten betalen dan voor vergelijkbare producten, ons prettiger voelen als we het suikerwater van Coca Cola drinken i.p.v. dat van Pepsi en het helemaal niet erg vinden dat Google onze privégegevens voor hun businessmodel gebruikt. Allemaal in het belang van mij toch…

Gezien vanuit dit perspectief valt er in het onderwijs nog een flinke slag te maken. Een sterk merk bouwen kost tijd en geld. Een scholengroep heeft hierbij een enorm voordeel. Door de handen ineen te slaan kunnen zij gezamenlijk een sterk merk bouwen en tegelijkertijd uitleggen waarom ik bij die specifieke school moet zijn.

Onderscheidend vermogen

Met de inzet van IT in de les kunt u zich onderscheiden mits u uit kunt leggen wat dit voor mij betekent, hoe u dit doet en vooral waarom u dit doet. De timing is goed. Over 5 jaar is IT in de les zo gewoon dat u zich hiermee niet meer kunt onderscheiden. Een mooi voorbeeld zijn de Steve Jobs scholen. Marketingtechnisch doen zij dit erg goed. Wel nog even waarmaken natuurlijk… Uw school, met jarenlange praktijkervaring, moet dit zeker ook kunnen? Een kwestie van doen en professioneel en goed communiceren. De hoogste tijd om een ‘omfietsschool’ worden?

 

Omfietsen 2

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *