Wearables: een positief lesje in innovatie voor het onderwijs!

RobonautWe ontkomen er niet meer aan: de wearables! Dat klinkt misschien zwaar, maar ook al merken we er niets van, om ons heen duiken ze steeds meer op: zaken als polsbandjes, vorken, schoenchips, de Google contactlens enzovoort.

Al deze wearables verzamelen gegevens over ons: gegevens over onze geografische positie, onze snelheid, of onze lichaamsfuncties. Zelfs over ons geluk (althans dat stellen de makers). Wat we zien is dat de meeste gegevens die worden verzameld op of via onze smartphone hun weg vinden.

Het aardige is nu dat die smartphone al een tijdje ons standaard gereedschap is en dat al die sensoren voor het grootste deel ook al lang bestonden! Een mooi voorbeeld van platforminnovatie: gebruik maken van bestaande platformen en onderdelen en die zo combineren dat er zaken uitkomen die duurzaam succesvol op de markt worden gebracht.

Ook de NASA heeft hier slim gebruik van gemaakt: voor de besturing van de Robonaut (jawel, een niet-menselijke astronaut) gebruikt NASA standaardtechnologie, namelijk de Xbox Kinect van Microsoft! Of ze nuttig zijn of dat we ze niet moeten gebruiken is iets laat ik graag aan u over, als lesje in platfominnovatie is het wat mij betreft zeker nuttig.

Het is namelijk vaak goedkoper om op basis van bestaande dingen nieuwe producten en diensten te ontwikkelen dan om ze vanuit het niets te bedenken. En geldt dat ook niet voor u: bestaande onderwijscontent kan vaak uitstekend worden samengevoegd tot nieuwe content die meer oplevert dan de oorspronkelijke onderdelen. Onmogelijk? Nee, gewoon doen en niet in de ruimte van ideeën blijven zweven!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *