Moeite met IT in het onderwijs?

Veranderen inzicht in IT onderwijsWorstelt u ook met de vraag hoe bijvoorbeeld de iPad in het onderwijs in te zetten? Eigenlijk heel raar. Het zou helemaal niet moeten gaan over deze vraag maar over de vraag hoe we het onderwijs slimmer kunnen organiseren en daaruit meer rendement kunnen halen.

Dat slimmer organiseren van onderwijs en meer rendement kunnen halen uit het onderwijs is lastig voor elkaar te krijgen. Er is weerstand en onbekendheid bij het personeel, het ontbreekt aan een gedegen aanpak enzovoort.

Hilde Veraart-Maas schrijft in haar boek ‘Socratisch Coachen’ dat mensen wel willen veranderen maar niet veranderd worden. Daar ligt volgens mij een belangrijke sleutel om het onderwijs slimmer te organiseren en meer rendement uit het onderwijs te halen, wat u ook onder rendement verstaat! Het gaat per slot van rekening niet (alleen) om ‘Cito scores’.

Op basis van het statement dat Hilde in haar boek maakt trek ik de conclusie dat het opleggen van het toepassen van een iPad in de les of wat dan ook geen verandering met zich mee zal brengen. De verandering zal pas plaats kunnen vinden als we inzicht krijgen in wat de waarde zou kunnen zijn om het onderwijs anders in te richten.

Dat inzicht krijgen we door te inspireren en te experimenteren. Vergelijk het met fietsen. Een kind zal met ‘vallen en opstaan’ leren te fietsen. Om de kans op vallen te beperken hebben we zijwieltjes uitgevonden. Eerst maar eens leren trappen, remmen en sturen. Als dat onder controle is dan het evenwicht oefenen. Joepie het kind kan fietsen, de (fiets)vaardigheid is onder de knie. Kunnen fietsen is mooi maar gaat je kind wel veilig over straat. Een hele toer om je kind het inzicht te geven hoe hij of zij veilig over straat naar school kan gaan. Door het geven van inzicht en ‘helaas’ soms ook door ervaring wijs geworden (dus ook inzicht gekregen) kan je kind op een gegeven moment juist reageren op het verkeer, de hobbel of kuil in de weg en kan het veilig naar school fietsen. Ze hebben het inzicht geregen om te reageren op veranderingen!

Met de IT is het net zo. Het gaat niet om de fiets (dus niet om de IT) maar om het inzicht en het kunnen toepassen. Door het inzicht kunnen we innoveren en reageren op de verandering en kunnen we onderwijs slimmer organiseren om daar meer rendement uit te halen.

Het onderwijs slim organiseren om daarmee meer rendement te halen begint dus niet met nog meer IT naar binnen halen maar met het inzicht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *