Waarom verandering faalt en u op de zeepkist moet

Toespraak op de zeepkistProsci, change management onderzoeksinstituut, onderzoekt al sinds 1998 waarom grootschalige veranderingen in organisaties falen. In 2009 werden wereldwijd 575 organisaties bevraagd. De onderzoeksresultaten gaven als hoofdredenen aan:

 

 

  1. Matig leidinggevend sponsorschap.
  2. Weerstand van medewerkers.
  3. Weerstand van management.
  4. Te beperkte tijd, mensen en middelen.

De grootste barrières voor succes zijn echter de eerste twee. Angst, onzekerheid, kennisgebrek, vaardigheden maar vooral het gebrek aan bewustzijn van de noodzaak tot verandering blijken struikelblokken te zijn.

De persoonlijke betrokkenheid van de bestuurder in de rol van ‘hoofdsponsor’ blijkt cruciaal te zijn. Hoe zit dat bij u? Wat is uw eenduidige boodschap, bent u wel zichtbaar, communiceert u de noodzaak van verandering te pas en te onpas, geeft u het project voldoende prioriteit, hoe gaat u om met weerstand en staat u wel vaak genoeg op de zeepkist?

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *