Levenslang leren met mijn digitale ik

leren-eMijn digitale ik raakt de weg een beetje kwijt. Overal moet ik wat van mijn digitale ik achterlaten en soms weet ik niet meer wie er nou eigenaar is van mijn digitale persoonsgegevens. En dat is gek, niet handig en zelfs gevaarlijk. Ook in het onderwijs wordt er geworsteld met de ‘digitale ik’ en dan met name rond het e-portfolio. Het wat?

Het lijkt zo’n mooi idee. Je bouwt een portfolio op van al je opleidingen, kennis en vaardigheden en neemt dat van de basisschool tot en met je werkzame leven altijd met je mee. Een digitaal portfolio waarin persoonsgegevens en persoonlijke content worden samengebracht. En bij voorkeur verifieerbaar zodat de geldigheid van het portfolio (diploma’s e.d.) eenvoudig kan worden aangetoond. Maar toch wil het maar niet echt van de grond komen.

Er zijn ruwweg twee manieren denkbaar waarop een e-portfolio kan worden ingezet. De eerste richt zich op de uitwisselbaarheid van gegevens tussen verschillende e-learning systemen (zoals Elektronische Leeromgevingen). Zie hiervoor het initiatief van ISM Global. Hoewel een standaard voor gegevensuitwisseling een goed begin is, lijkt het in een breder kader toch wat te beperkt. Het richt zich namelijk puur op het uitwisselen van gegevens tussen onderwijssystemen. De andere wijze om te kijken naar een e-portfolio richt zich vooral op de gebruiker. Ik dus. Het idee van een digitale kluis waarin persoonlijke gegevens en content worden opgeslagen en waarvan alleen ik als eigenaar kan besluiten wie ik daar toegang tot wil geven. Een mooi voorbeeld hiervan levert het Nederlandse Qiy.

Het aan elkaar knopen van dit soort ontwikkelingen zou wel eens de digitale sleutel tot succes kunnen zijn. Dat vraagt echter ook wat van u. Gegevensuitwisseling op dit niveau vraagt om meer dan alleen het aan elkaar knopen van twee touwtjes. Om in de (zeer) nabije toekomst in te kunnen spelen op de digitale e-portfolio dient u nu reeds uw informatie- en gegevenshuishouding op orde te krijgen. Dus eerst een e-architectuur en dan een e-portfolio.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *