Waarom innoveren zo verrekt moeilijk is

Steve_Jobs_Headshot_2010-CROPDe begroting is niet langer sluitend. Liquiditeit en solvabiliteit lopen terug. De kaasschaaf zit op het bot. Oude vertrouwde werkwijzen voldoen niet meer. Het roer moet om. We moeten innoveren. Juist nu moeten we investeren in de toekomst.

De organisatie begrijpt het niet. We hebben het altijd zo gedaan. Het ging altijd goed. Wat wij doen is niet spannend. Wij zijn geen koplopers. De operatie moet doorgaan, wij nemen geen risico’s…

Waarom is het toch zo lastig om in een staande organisatie te innoveren? Het antwoord ligt in de kern van de organisatie besloten. Hoe stabieler de organisatie des te lastiger zij innoveert. De kernwaarden zitten diep verankerd. De kernwaarden laten opschuiven kost tijd en veel energie.

De crux is dat voor innovatie andere competenties noodzakelijk zijn dan voor instandhouding. En een staande organisatie is doorgaans erg goed in zichzelf instandhouden ofwel exploitatie van de onderneming. We zien dit met name in de publieke sector. Wat we nodig hebben zijn de specifieke competenties om te exploreren. En juist deze competenties ontbreken, of zijn verborgen, tenzij u natuurlijk Google, Apple of Amazon heet.

Toch kan ook uw organisatie innoveren en wel door naast de operatie een klein enthousiast en slagvaardig team in te richten met voldoende mandaat en de juiste competenties. Start-ups verslaan zo marktleiders. Tijd voor aktie?

 

Innovatie
Instandhouden versus innoveren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *