Hybride IT: handig of niet?

hybride_fruitHybride auto’s kent u inmiddels wel. Van die auto’s die deels elektrisch en deels op fossiele brandstoffen rijden. Maar tegenwoordig horen we ook steeds vaker over de ‘hybride IT’. Maar die term is wat bedrieglijk. Waar het bij auto’s nog redelijk overzichtelijk is schiet het bij IT alle kanten op. Een hybride auto blijft, ongeacht de aandrijving, gewoon een auto met dezelfde functionaliteit. Hybride IT kent echter veel meer smaken en vooral functionaliteiten. Is dat handig of juist niet?

Met hybride IT doelen we op een IT omgeving die deels intern (binnen de eigen organisatie) en deels in de cloud is geplaatst en waar allemaal verschillende soorten apparaten worden gebruikt. Dus niet alleen maar standaard PC’s maar ook tablets, smartphones en chromebooks. Die apparaten hebben allemaal een eigen type hardware, besturing en vooral toepassingen. Sterker nog, het zijn juist die verschillende type toepassingen die geleid hebben tot deze wirwar aan apparatuur. Natuurlijk kan je ook bellen met je PC maar je stopt zo’n PC nou eenmaal niet zo makkelijk in de binnenzak van je jas.

Nu is die diversiteit niet alleen een gegeven, u kunt er ook in het onderwijs heel handig gebruik van maken. Nog lang niet elke klas in Nederland is volledig voorzien van laptops of tablets. Maar de meeste leerlingen beschikken wel over een smartphone. En ook die is eenvoudig in te zetten binnen het onderwijs. Een prachtig voorbeeld hiervan is socrative. Een simpele en effectieve toepassing om interactief, met behulp van de smartphone, leerlingen stellingen of vragen te laten beantwoorden. Het is gratis, zeer eenvoudig in gebruik en u hoeft daar vanuit een IT perspectief weinig tot niets voor te doen. Die smartphone hebben die leerlingen immers al, en de app is gratis te downloaden.

Klinkt mooi, maar natuurlijk is er een addertje onder het gras. Toepassingen als socrative genereren namelijk steeds meer toets-resultaten. Maar als die resultaten vervolgens handmatig moeten worden overgezet naar een ELO of administratiesysteem dan gaat de lol er al gauw af voor de docent. Dan kost het alleen maar tijd. Hoe lossen we dat op?

Als we steeds meer digitale gegevens genereren dan zullen we er voor moeten zorgen dat al deze gegevens automatisch kunnen worden uitgewisseld en verwerkt. Dit vraagt om een gedegen informatie- en gegevenshuishouding. Met een mooi woord noemen we dat i-architectuur. Misschien niet heel erg sexy, maar een i-architectuur is wel een cruciale succesfactor voor de nabije toekomst van IT in het onderwijs. Of die nou hybride is of niet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *