Waarom vraag en aanbod elkaar niet begrijpen

bruggenHet bij elkaar brengen van vraag en aanbod is een principe wat wij dagelijks meemaken en aan meewerken. U wilt iets en een ander kan dat aan u leveren. Nu moeten vraag en aanbod natuurlijk wel op elkaar zijn afgestemd. Als u bij de slager vraagt of ze ook sokken verkopen is de kans niet bijster groot dat het tot een succesvolle aankoop komt. Dat is natuurlijk een open deur maar in de IT wordt er toch geregeld om sokken gevraagd terwijl er alleen vlees wordt geleverd. Hoe komt dat toch?

Veel grote IT-projecten, vooral bij de overheid, zijn de afgelopen jaren op enorme fiasco’s uitgedraaid. De grootte van de projecten en de complexiteit zijn hierbij vaak genoemde oorzaken. Maar ook een matige vraagarticulatie speelde hier een rol. Vaak wist de vraagzijde onvoldoende helder te maken wat men nou precies wilde of men bedacht er halverwege het project nog wat functionaliteit bij. En dat is natuurlijk vragen om problemen. Maar toch ligt ‘de fout’ niet geheel bij de vraagzijde. Ook de aanbodzijde speelt hierbij een cruciale rol.

Stel, u wilt binnen uw onderwijsinstelling meer met IT gaan werken. Of misschien wel beter of efficiënter. Kortom, het moet anders. Maar hoe precies is u niet geheel duidelijk. Wat is er immers allemaal mogelijk? Vervolgens wordt de IT-afdeling als de aanbodzijde bij het proces betrokken. Zij zullen hier wel antwoord op gaan geven. Maar dat gebeurt dus niet. En dat is ook eigenlijk heel logisch. De IT-afdeling gaat immers over de techniek, de automatisering. En uw vraag gaat over nieuwe of andere functionaliteit dat moet aansluiten bij uw visie op onderwijs, de informatisering. U praat dus met de verkeerde.

Als de ene partij Engels spreekt en de ander Chinees dan wordt het lastig om elkaar te verstaan, laat staan te begrijpen. Er dient een brug te komen tussen de vraagzijde en de aanbodzijde. En die brug dient beide talen te spreken. En ook de kaders te bewaken. Want ‘u vraagt, wij draaien’ is een bijzonder slecht uitgangspunt om een IT omgeving op te baseren. Natuurlijk bepaalt de vraagzijde uiteindelijk de functionaliteit, maar (de stabiliteit) van de onderliggende infrastructuur is de verantwoordelijkheid van de aanbodzijde. Of dat nu uw eigen IT-afdeling of een externe IT-dienstverlener is. En om de stabiliteit te waarborgen zal niet alles zomaar kunnen.

Dit alles vraagt dus om een persoon die u dit in begrijpelijke taal duidelijk maakt. De bruggenbouwer dus. Maar wel een bruggenbouwer met verstand van onderwijs en een stevige achtergrond in IT die bovenal beschikt over uitstekende communicatieve vaardigheden. Want communicatie is de succesfactor bij het spel van vraag en aanbod.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *