Iedereen wil hetzelfde stukje van de onderwijstaart

KitKatMMAfgelopen week was ik op de IPON in Utrecht. Wat opviel: allerlei softwareleveranciers zijn zich aan het verbreden, waardoor overlap in functionaliteiten tussen diverse typen toepassingen ontstaat. Hoe hier als onderwijsinstelling mee om te gaan?

 

Toelichting

Een leverancier van software ten behoeve van oudercommunicatie gaat een e-portfolio ontwikkelen, een leverancier van een leerling administratie systeem/ leerling volg systeem gaat een elektronische leeromgeving (ELO) ontwikkelen, een leverancier van digitale educatie content profileert zich als ELO-bouwer, en de leveranciers van ELO’s die in eerste instantie voor de buitenlandse markt gebouwd zijn bieden sowieso al een combinatie van ELO, leerlingvolgsysteem, e-portfolio en in meer of mindere mate een ouderportaal.

 

Gevolg

Voor die onderwijsinstellingen die het gepersonaliseerd onderwijs vorm willen geven en daarbij ICT als enabler willen inzetten, betekent e.e.a. allereerst dat zij een enorme keus hebben. Op zich goed, ware het niet dat je ook het gevaar loopt de verkeerde keuzes te maken. Bijvoorbeeld omdat je niet scherp hebt wat je precies wilt en je laat verleiden door een gelikt verkooppraatje of omdat je simpelweg het overzicht niet hebt.

 

Wat moeten onderwijsinstellingen doen?

Meer dan ooit is het voor onderwijsinstellingen van belang dat zij voor zichzelf nagaan welke functionaliteiten zij nodig hebben, dat zij voor zichzelf een architectuurontwerp maken en voor zichzelf bepalen of zij bijvoorbeeld voor een integrale oplossing gaan of voor “best of breed” en tenslotte dat zij zich goed laten informeren over de diverse mogelijkheden.

 

Hoe kan de markt helpen?

Leveranciers kunnen de onderwijsinstellingen helpen door zich te concentreren op die dingen waar zij echt goed in zijn en er vervolgens voor te zorgen dat er eenvoudige koppelingen gerealiseerd kunnen worden met andere typen toepassingen. Zo moeten uitgevers er bijvoorbeeld voor zorgen dat de resultaten die worden gegenereerd in hun toetsmodule makkelijk kunnen worden ingelezen in een leerling volg systeem.

Willen leveranciers dan toch nieuwe functionaliteiten toevoegen, dan zouden deze in ieder geval modulair worden aangeboden, zodat onderwijsinstellingen die kiezen voor “best of breed” ook daadwerkelijk keuzemogelijkheden hebben en niet gedwongen worden te betalen voor functionaliteiten die niet gebruikt worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *