IT is onvindbaar in de klas

zoeken‘Zoek het maar even op internet’. Niet alleen thuis maar eigenlijk overal een veel gebezigde kreet. Ook in het onderwijs worden Google en aanverwante zoekmachines veel gebruikt.

Zoeken is echter één ding, vinden is iets anders. Feit is dat we steeds meer de weg kwijt raken. We zoeken ons kapot maar weten maar met moeite echte informatie te vinden. Even wat feitjes over wat er in een minuut op internet gebeurt?

 

In één minuut op internet:

  • Worden er 204.000.000 e-mails verstuurd
  • Wordt er ruim 60.000 uur aan muziek gedownload en upload
  • Worden er meer dan 100.000 tweets verstuurd
  • Worden er 1.300.000 video’s op YouTube bekeken
  • Worden er 6.000.000 Facebook pagina’s bekeken

Kortom, het is druk op internet. Maar bovenal moet u nooit meer iemand geloven die zegt dat alles wel te vinden is op internet. Nog even los van de vraag of ‘alles’ überhaupt op internet staat (hoewel we er aardig bij in de buurt komen), is dit volslagen kul. U heeft er simpelweg de tijd niet voor. Er zijn vooral heel veel ‘gegevens’ maar die maken nog geen ‘informatie’. En al helemaal geen relevante informatie. Natuurlijk vervullen op internet de Wikipedia’s van de internetwereld een belangrijke rol om informatie te structureren. Maar ook zij kunnen nooit alle informatie bundelen.

Het is ook helemaal niet nodig dat alle informatie beschikbaar is. Het gaat erom dat u de voor u meest relevante informatie ter beschikking heeft. Bij benadering dan, want exact wordt het nooit. Het gaat er vooral om dat u richting geeft. Een leerling die thuis nooit de schoonheid van de literatuur heeft meegekregen zal toch echt een boekenlijst nodig hebben om zijn of haar weg te vinden. En dat geldt het ook voor de digitale wereld. Hier kan een Digitale Leer en Werk Omgeving (DLWO) een belangrijke rol in spelen.

Een DLWO is het digitale platform waar alle relevante informatie voor docent en leerling bij elkaar komen. Maar wel gepersonaliseerd waarbij iedereen zijn of haar eigen ‘landingspagina’ heeft. Met daarop bijvoorbeeld het rooster, mail en agenda, toegang tot de Elektronische Leeromgeving en bovenal educatieve toepassingen zoals applicaties en digitale content. Juist deze laatste zijn voor de docent de plek om de juiste weg te wijzen aan de leerling. ‘Die kant op moet je verder zoeken’. Want uiteindelijk gaat het om het vinden, niet om het zoeken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *