De jeugd van tegenwoordig weet niets van IT

muis_lerenHet is een angst die bij veel docenten leeft: leerlingen die veel meer weten van IT dan zij. Het zijn immers allemaal WizKids en als docent heb je een niet te overbruggen achterstand. En dat maakt het lastig om IT in de klas te gaan gebruiken. Als die leerlingen het toch allemaal beter weten is het wellicht geen fijn idee om zo’n middel te gaan toepassen. Maar weten die leerlingen nou echt zoveel meer?

Het is een gegeven dat de jeugd van tegenwoordig informatietechnologie heeft omarmd. Ze zitten vastgeplakt aan hun smartphone en communiceren vooral via sociale media. TV kijken doen ze vooral interactief en wanneer het ze zelf uitkomt (‘wat nou 8-uur journaal, ik bepaal zelf wel hoe laat ik dat kijk’). De belangrijkste redenen hiervoor zijn de beschikbaarheid (het is overal aanwezig) en de eenvoud van het gebruik. Toen ik in de jaren 80 van de vorige eeuw mijn eerste PC ging gebruiken was dat wel anders. Het ding maakte gebruik van het vreselijke MS-DOS besturingssysteem en om dat te leren kennen werd er een halve meter boeken bijgeleverd. Niet echt uitnodigend voor de massa. Hoe anders is het nu. Een kind van vier kan een iPad bedienen.

IT lijkt steeds maar eenvoudiger te worden. Maar dat is natuurlijk niet zo. Onderhuids wordt het juist steeds complexer. Niet alleen in technologie maar ook in het gebruik. Als we kijken naar IT-vaardigheden dan vallen daar onder andere mediawijsheid en informatievaardigheden onder. Twee aspecten die juist bij kinderen nog sterk onderontwikkeld zijn. Doordat ze de complexe manier waarop sociale media werken nog onvoldoende begrijpen kan er ellende zoals ‘Project X’ in Haren ontstaan. En ook het internet als bron van ‘informatie’ wordt nog sterk onderschat. Of eigenlijk overschat. Een leerling heeft een vraag, zoekt op Google en interpreteert de bovenste vijf resultaten als ‘waar’. Zo eenvoudig is het natuurlijk niet.

Het valt dus wel mee (of tegen) met die IT vaardigheden van de jeugd van tegenwoordig. Ze zijn vooral knoppenvaardig. En daar kunt u natuurlijk handig gebruik van maken. Laat ze u maar helpen met de knoppen, dat vinden ze leuk. En u kunt zich richten op de vragen die er echt toe doen zoals: ‘wat maakt informatie op internet nou betrouwbaar of niet’. Want daar hebben zij weer geen verstand van.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *