Succesvol veranderen? Executive sponsor met een heldere visie gezocht!

john-f-kennedy-moon-speechGrote veranderingen vragen om een heldere visie met een duidelijke boodschap en een executive sponsor die deze boodschap uitdraagt.

Een goed voorbeeld hiervan is J.F. Kennedy die in 1962 in zijn befaamde speech een inspirerende visie uitdroeg: ‘Man on the moon by the end of the decade!’

In deze speech maakte Kennedy duidelijk wat het doel was, waarom en wanneer het bereikt moest zijn.

In de praktijk is gebleken dat projecten die een grote verandering te weeg brengen het meest effectief zijn wanneer:

  • Er een zichtbare executive sponsor voor het project is die deze rol kan en wil uitvoeren en er tijd voor vrijmaakt.
  • Er een heldere en goed gedocumenteerde opdracht van de sponsor met doelstellingen en verwachting beschikbaar is.
  • Er een projectplan ligt wat afgeleid is van de opdracht.
  • Het projectteam vaste coaching krijgt na initiele training.
  • Het projectteam iemand benoemd die verantwoordelijk is voor de veranderingsplannen.

“We choose to go to the moon. We choose to go to the moon in this decade and do the other things, not because they are easy, but because they are hard, because that goal will serve to organize and measure the best of our energies and skills, because that challenge is one that we are willing to accept, one we are unwilling to postpone, and one which we intend to win, and the others, too.”

Manonthemoon

 Wat is uw visie en sponsorboodschap?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *