We moeten meer gamen in de klas

MgamesHet wordt een feest in de klas. Tenminste, als u het advies opvolgt van een recente studie van de Radboud Universiteit van Nijmegen. Daaruit bleek dat gamen goed kan zijn voor het leervermogen, gezondheid en sociale vaardigheden van kinderen. Digitale spelletjes schijnen te helpen om het ruimtelijk inzicht, het vermogen om logisch na te denken en het geheugen te verbeteren. Ik zeg: waar wacht u nog op?

Dat spelvormen een belangrijke rol kunnen spelen in het onderwijs en wetenschappelijk onderzoek is natuurlijk al veel langer bekend. Winnaar van de Nobelprijs John Nash is de grondlegger van de gametheory waarmee de wijze waarop mensen beslissingen nemen middels (bord)spellen wordt bestudeerd.

Maar ook op een eenvoudiger niveau is het nut van spellen allang onderkend. Op zich niks nieuws onder de zon dus. Maar digitale spellen, oftewel games, bieden wel degelijk een andere dimensie boven de traditionele ‘analoge’ spellen. De kracht van games zit in de (ten opzichte van analoge spellen) superieure interactie en het samenwerkingsaspect (maar dan met honderden tegelijkertijd!). Maar bovenal de mogelijkheid tot het uitvoeren van simulaties die zo complex zijn dat zoiets middels een traditioneel spel simpelweg niet mogelijk is. In die zin is er sprake van een revolutie.

Volgens dr. Hans Korteling, hoofdauteur van de TNO-studie Transfer of Gaming, gaat gaming een hele grote rol spelen in het onderwijs. Tenminste, de serieuze variant van gaming. Dit wordt ook wel (heel verrassend) Serious Gaming genoemd. “Voor het onderwijs is Serious Gaming na internet misschien wel de belangrijkste technologische ontwikkeling sinds de uitvinding van de boekdrukkunst”, stelt hij. Een stevige uitspraak maar gezien de ontwikkelingen op dit vlak zou dit wel eens waarheid kunnen worden. Maar hoe zit het met de beschikbaarheid van die Serious Games?

Nou, dat valt nog niet mee. In het hoger en academisch onderwijs wordt al redelijk wat ontwikkeld, maar daarbuiten is het aanbod wat magertjes. Tenminste, als u zoekt naar specifiek voor het onderwijs gemaakte (educatieve) games. Maar misschien is dat wel helemaal niet nodig. Heel veel games die kinderen nu al spelen kunnen mogelijk een plek krijgen binnen het onderwijs. Een razend populaire game onder met name jongens tussen de 10 en 14 jaar oud is Minecraft. Een soort digitaal lego waarin met elkaar werelden worden gebouwd, handel wordt gedreven en, ongetwijfeld, heroïsche gevechten worden gevoerd. Er zijn al scholen die Minecraft gebruiken om bijvoorbeeld samenwerkingsopdrachten uit te voeren.

Het blijft natuurlijk lastig om, ook als docent, al deze ontwikkelingen bij te houden. Nu kunt u gezamenlijk met anderen op zoek gaan naar interessante games of dit ‘uitbesteden’ aan de I-Coach of IT-coördinator bij u op school. Maar u kunt het natuurlijk ook gewoon vragen aan de experts. Die zitten namelijk vlak voor uw neus: de leerlingen. Ik wens u veel spelplezier!

2 thoughts on “We moeten meer gamen in de klas

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *