Tablet of smartphone in de klas? Alles kan en alles mag

apparaten_kastHet is nog maar 4 jaar geleden dat de iPad werd geïntroduceerd. Inmiddels hebben al zoiets als ‘iPad scholen’. Het tempo waarin nieuwe IT-apparaten worden omarmd is echt ongelofelijk. Alleen in Nederland zijn er al 7 miljoen tablets in gebruik. En dat slechts in een paar jaar tijd. Vergelijk dat maar eens met de introductie van de TV, de videorecorder, de Walkman of zelfs de PC. Het onderwijs lijkt zich dit echter nog onvoldoende te beseffen.

Wat opvalt is dat er nog veel discussie wordt gevoerd over het ‘apparaat’. Hele werkgroepen buigen zich over de gewenste grootte van het scherm en meer van dat soort details. Tegelijkertijd worden, vooral in het voortgezet onderwijs, de smartphones van de leerlingen steeds meer ingezet tijdens de les. En over de afmetingen van die smartphones heeft zich nog nooit een werkgroep gebogen. Net als het beheer ervan. Dat is er namelijk niet. Moet u dan helemaal niets meer vinden van het apparaat?

In ieder geval steeds minder. Als het al een door de school ‘beheerd’ apparaat wordt dient u vooral te sturen op aspecten als kwaliteit en connectiviteit. Het ding moet immers niet te snel stuk gaan en eenvoudig (draadloos) te kunnen worden aangesloten op internet. Bekijk het vooral functioneel. Wilt u dat leerlingen er bijvoorbeeld ook veel teksten op gaan maken dan is een apparaat met een toetsenbord wellicht handig. Maar dat is het wel zo’n beetje. Type besturingssysteem? Daar maakt bij het genoemde voorbeeld van de smartphones ook niemand zich druk om.

Dus alles kan en alles mag? Idealiter wel, maar de werkelijkheid is toch wat weerbarstiger. Veel scholen maken nog gebruik van een traditionele en enigszins verouderde wijze waarop toepassingen op het apparaat worden geplaatst. Jarenlang zijn de klassen volgeplaatst met standaard PC’s met een starre inrichting en ingewikkeld (en dus kostbaar) beheer. En daar ligt dus ook direct de oplossing. Als u nu maar zorgt dat al uw toepassingen vanaf het internet benaderbaar zijn dan wordt de deur geopend naar een werkelijk flexibele inzet van IT in de klas. En dat is precies waar de aandacht naar uit zou moeten gaan.

Het realiseren van een voor iedereen eenvoudig toegankelijke ‘digitale school’ op welk apparaat dan ook is waar het echt om gaat. Of u dat nu een Digitale Leer en Werkomgeving of een Portaal noemt dat maakt verder niet uit. Het gaat om de toepassing, niet om het apparaat. Zinvol gebruik van IT in de klas zou centraal moeten staan. Het is immers een middel, geen doel op zich. En vergeet die apparaten. De grote fabrikanten introduceren meerdere keren per jaar nieuwe apparaten (met wederom andere schermen!!). Dat tempo houdt u toch nooit bij.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *