IT zet de wereld op z’n kop

kopDe ontwikkelingen op het gebied van Informatietechnologie zijn dusdanig dat we spreken over een ‘disruptive technology’. Volgens professor Christensen van Harvard Business School, die de term als een van de eerste gebruikte, is dit technologie die bestaande technologie onverwacht vervangt waarbij de mogelijke toepassing vaak nog niet eens helder is. Denk bijvoorbeeld aan de uitvinding van Graham Bell, “the electrical speech machine”, wat we nu een telefoon noemen. Destijds zag men de toepassing eigenlijk niet en de impact al helemaal niet. Maar met telefoon 2.0 (de mobiele telefoon) ging het al net zo. Wat moest je met zo’n ding dachten we massaal in de jaren 90 van de vorige eeuw. ‘The rest is history’ zal ik maar zeggen. En het wordt nog veel erger…..

Inmiddels is het tempo en de impact van IT dusdanig dat het letterlijk ontwrichtende gevolgen heeft. IT zet hele bedrijfsmodellen en de manier waarop we samen werken en leven totaal op z’n kop. Volgens sommige is de impact hiervan vergelijkbaar met die van de industriële revolutie. Misschien wat overdreven maar waarschijnlijk toch niet heel erg bezijden de waarheid. Schijnbaar simpele toepassingen als AirBnB en Uber zetten respectievelijk de hotel- en taxibranche volledig op z’n kop. Waar iTunes het begin van het einde van de traditionele platenmaatschappijen betekende kan het Nederlandse Blendle het kranten- en tijdschriften landschap voorgoed gaan veranderen. Nu is dit wellicht vervelend als je bijvoorbeeld in de taxibranche werkt, maar kansen biedt het natuurlijk volop. Waar het ene bedrijfsmodel verdwijnt ontstaat er elders weer een nieuwe. Maar verandering is niet voor iedereen een feestje. Zeker niet gezien het belachelijke tempo waarin de IT revolutie zich voltrekt.

En daar schuilt precies het gevaar: het tempo. Toen Henri Ford de eerste auto voor de massa produceerde werd deze natuurlijk niet direct massaal gebruikt. We namen eerst de tijd om de infrastructuur (de wegen) te ontwikkelen en toen er wat meer auto’s kwamen leek het wel handig om wat verkeersregels met elkaar af te spreken. Maar in de IT revolutie hebben we die tijd schijnbaar niet. Ontwikkelingen volgen elkaar razendsnel op en de impact kan enorm zijn, ook in het onderwijs. IT maakt toepassingen als de ‘flipped classroom’ mogelijk en zou zomaar de rol van de leerkracht kunnen veranderen. Maar moet je dat dan ook direct gaan doen? Nog te vaak zien we dat er busladingen aan tablets de klas in worden gereden zonder dat het achterliggende doel goed beschreven is. Waarom doen we dit ook al weer? Het simpele feit dat de IT ontwikkelingen razendsnel gaan betekent niet dat u overal maar hijgend achter aan moet lopen. Sta ook eens gewoon stil bij nut en noodzaak. En gaat IT het onderwijs überhaupt radicaal veranderen?

Qua vorm zal er zeker veel veranderen. Maar qua inhoud blijft de kracht van het onderwijs toch vooral die vakman of vrouw voor de klas (of misschien wel op YouTube). AirBnB, Uber en Blendle zijn toch vooral andere verschijningsvormen van bestaande ‘producten’. Het gaat uiteindelijk nog steeds om vakantieverblijven, personenvervoer of nieuwsartikelen. En zo is het ook voor het onderwijs. Dat blijft dus ‘gewoon’ onderwijs!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *