IT in de klas blijft sukkelen

Ongebruikte computersMeer tijd voor IT in de klas. 13 jaar geleden wisten we het al: onderwijs dat aansluit bij de moderne maatschappij, gedifferentieerd onderwijs, leerlingen weer echt boeien. En niet te vergeten 21ste eeuwse vaardigheden. Daar gaan we toch voor met IT in de klas?

Spijtig te constateren dat er in al die jaren niet zo heel veel vooruitgang geboekt is. Destijds hadden we het al over het verhogen van vaardigheden voor leerkrachten, verbeteren van beschikbaarheid van IT en het professionaliseren van de organisatie van IT. Samengevat kun je stellen dat de hang naar meer kennis uitwisselen, plannen maken en samenwerken er toen al was.

Ook de rol van een directie voor het uitdragen van de visie was al helder. Iedereen weet blijkbaar te vertellen wat er gebeuren moet maar waarom wordt daar dan zo weinig gevolg aan gegeven? We besteden in ieder geval veel meer geld aan IT in het onderwijs dan 13 jaar geleden. Maar waar het op hangt is nog steeds het daadwerkelijke ‘gebruik’ van IT in de les. Wie heeft er voldoende zelfstartend vermogen om er een echt succes van te maken en hoe doe je dat dan?

Met dank aan Robert Terhalle die me op onderstaand filmpje wees. Het filmpje is in 2001 gemaakt door Stichting ICT op school naar aanleiding van de regionale ICT onderwijsdagen.

[jwplayer player=”1″ mediaid=”9332″]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *