De leerkracht maakt het verschil

flipped classroomDeze week was Sieger Kooij in het nieuws, een scheikundelaar die landelijk bekendheid heeft verworven met zijn instructiefilmpjes op Youtube. De filmpjes zijn al enkele honderdduizenden keren bekeken. Deze week gaf hij samen met Joost van Oort, een geschiedenisleraar die eveneens op Youtube terug te vinden is, acte de presence in DWDD.

 

Zijn zij de enigen?

Kooij en Van Oort werden in DWDD aangekondigd als de “nieuwe helden”. Zijn zij de enigen die hun instructies verfilmen en op Youtube plaatsen? Bepaald niet. Er is inmiddels de wereld aan video-instructies te vinden. Op Youtube, maar ook op andere kanalen. Voor maatschappijleer, voor biologie, voor natuurkunde etc. En we kennen natuurlijk ook al enige tijd de MOOC’s, waarvan de Khan-academy waarschijnlijk de bekendste is.

 

Waarom springen Kooij en Van Oort eruit?

Het succes van Kooij en Van Oort toont maar weer eens aan dat de leerkracht het verschil kan maken. Kooij en Van Oort weten blijkbaar hun boodschap op een pakkende en begrijpelijke wijze te brengen. Uit de reacties op het Youtubekanaal van Kooij valt bijvoorbeeld af te leiden dat leerlingen die de stof eerst niet begrepen deze ineens wel begrijpen na het bekijken van de filmpjes van Kooij.

En dan kan het in de huidige tijd snel gaan. De mechanismen van viral marketing treden in werking en voor je het weet heb je een miljoenenpubliek.

 

Kan het leereffect nog omhoog?

Volgens John Hattie (Visible Learning; a synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement (2009)), die uitgebreid onderzoek heeft gedaan naar de succesfactoren van onderwijs, is behalve de leraar ook directe feedback van grote invloed op het leerrendement. Wat dat betreft zou het goed zijn als de instructies van Kooij en Van Oort in een Learning Management System (LMS) worden geplaatst. Dan kunnen de instructies gekoppeld worden aan toetsen en kan een leraar controleren of leerlingen de video-instructies hebben bekeken, hoe vaak en welke gedeeltes het meest. Hier kan dan in de begeleiding door de docent op ingespeeld worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *