Is de chromebook klaar voor het Nederlandse onderwijs?

chromebookDe chromebook is op diverse plekken in de wereld aan een enorme opmars in het onderwijs bezig. Voorbeelden zijn Amerika en Maleisië. De voordelen zijn dan ook groot. Bijna geen beheer en een lage aanschafprijs (tussen Eur 200,– en Eur 330,–), een lange accuduur en hij start razendsnel op. Dé oplossing om bijvoorbeeld 1 op 1 onderwijs vorm te geven? Dat hangt ervan af wat je er mee wilt doen, want een chromebook ként een aantal beperkingen.

 

Wat is een chromebook eigenlijk?

Voor het oog lijkt een chromebook op een laptop. De nieuwste chromebook van HP lijkt qua uiterlijk bijvoorbeeld verdacht veel op een Apple Macbook Air. Er zit een aantal USB-poorten op, een HDMI-uitgang en een sleuf voor een SD-kaart ten behoeve van geheugenuitbreiding. Ook beschikken chromebooks standaard over een toetsenbord en een mousepad en tegenwoordig zijn ze desgewenst ook met een touchscreen verkrijgbaar. Toch is een chromebook geen laptop. Verschil met een laptop is dat je op een chromebook vrijwel uitsluitend in de browser werkt. Het idee is dat je volledig in de cloud werkt. Chrome OS, het besturingssysteem op een chromebook biedt tegenwoordig weliswaar de mogelijkheid om lokaal te werken en lokaal bestanden op te slaan, maar de functionaliteiten zijn beperkt en eigenlijk alleen bedoeld om toch iets te kunnen doen als je internetverbinding er om wat voor reden dan ook uit ligt.

Een chromebook is ook niet hetzelfde als een tablet met toetsenbord. In tegenstelling tot bij een tablet is bij een chromebook het toetsenbord onlosmakelijk met het beeldscherm verbonden en je kunt geen apps downloaden. Wel kun je binnen de browser met zogenaamde webapps werken. Daar komen er steeds meer van, maar het aanbod is nog niet hetzelfde als bijvoorbeeld in de Google Playstore.

 

Beperkingen bij toepassing in het onderwijs

Belangrijkste beperking van een chromebook bij toepassing in het onderwijs is het eerdergenoemde feit dat je geen lokale software kunt installeren.VMware biedt bijvoorbeeld wel een oplossing om via virtualisatie Windowsapplicaties binnen Chrome OS te ontsluiten, maar dit is een relatief dure oplossing. Het feit dat je voor de webbased educatieve content van een aantal uitgevers Silverlight nodig hebt betekent dat je nog niet alle webbased educatieve software kunt benaderen, tenzij je virtualisatie toepast.

 

Mogelijkheden bij toepassing in het onderwijs

Wat een chromebook wel doet is het overgrote merendeel van de webbased educatieve software ontsluiten. En uiteraard is er sprake van een volledige integratie met alle toepassingen van Google. Zeker voor organisaties die reeds in de Google-omgeving werken en ervoor kiezen uitsluitend gebruik te maken van webbased software is de chromebook dan ook een optie die zeker bekeken moet worden. Ook een onderwijsinstelling die met Office 365 en uitsluitend webbased educatieve toepassingen werkt kan overigens prima uit de voeten met een chromebook. En dan is het prijsverschil met een laptop of bijvoorbeeld een Surface tablet ineens wel heel erg groot.

Om terug te komen op de beginvraag: ja, de chromebook is klaar voor het Nederlandse onderwijs. Maar er is wel een “maar”: een onderwijsinstelling moet dan wel volledig voor webbased software gaan en accepteren dat díe webbased toepassingen die om Silverlight vragen niet gebruikt kunnen worden. Dan wel, men moet de meerkosten van virtualisatie accepteren.

 

One thought on “Is de chromebook klaar voor het Nederlandse onderwijs?

  1. Jan Ploeg zegt:

    Ik vraag me af of – met de genoemde specs (of eigenlijk het ontbreken daarvan) – een chromebookschool niet snel als een tweederangs school wordt gezien in vergelijking met bijvoorbeeld de Steve Jobs scholen. Ik zie er nog geen (Maurice de) Hond reclame voor maken. En de genoemde prijzen zijn -zeker als je rekening houdt met de geringe afschrijving op bijv. Ipads – helemaal niet zo heel veel goedkoper. Als je dan ook nog meerekent dat andere devices (android of IOS) ook buiten schooltijd veel breder inzetbaar zijn, dan vraag ik me af of er uiteindelijk een positief saldo van voor-en nadelen ontstaat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *