Is over vijf jaar al het onderwijs ‘digitaal’?

boeken_laptopEen kwart van alle Nederlandse scholen start volgend schooljaar met een iPad. Over vijf jaar is de overgang naar digitaal onderwijs compleet. Dat zegt althans Mark van Hussen, manager ePublishing bij Uitgeverij Malmberg. Een nogal boute en ook wel rare uitspraak als u het mij vraagt. Niet alleen de koppeling met de iPad is buitengewoon vreemd. Er zijn namelijk veel meer digitale apparaten dan alleen iPad’s die een plek gaan krijgen binnen het onderwijs. Maar vooral de uitspraak dat over vijf jaar de overgang naar digitaal onderwijs compleet zal zijn lijkt mij wat voorbarig.

De digitalisering zet ook in het onderwijs in een stevig tempo door, daar is iedereen het wel over eens. En dat ook uitgevers het licht eindelijk hebben gezien is mooi meegenomen. Hoewel men zelf aangeeft dat digitale lesmethoden van uitgevers vooral ‘boeken achter glas’ waren (en zijn!) is het roer nu blijkbaar echt om. Ook Eric Razenberg, directeur van ThiemeMeulenhoff gaf recent aan dat er radicaal nieuwe lesmethoden moeten worden ontwikkeld die vooral gebruik maken van de interactie die digitalisering mogelijk maakt. Maar een beetje krampachtig is natuurlijk wel. Want de uitgevers realiseren zich natuurlijk (eindelijk) dat het ontwikkelen van digitale content niet meer is voorbehouden aan uitgevers. Initiatieven als VO-content en platformen waarbinnen docenten zelf content ontwikkelen dan wel regisseren vanuit bestaande content knagen al geruime tijd aan het businessmodel van de traditionele uitgever. Maar als de ontwikkelingen zo snel gaan (ongeacht de rol van de uitgevers daarin) waarom is een periode van vijf jaar volgens mij dan toch te optimistisch?

Technisch gezien kan het allemaal wel. Digitale content en digitale apparaten zijn voldoende beschikbaar om de overgang naar digitaal onderwijs te realiseren. Maar dat is slechts een deel van het verhaal. In dagblad Trouw stond zaterdag 5 juli jl. een artikel over de digitalisering binnen de krantenwereld. Centraal stond een uitgelekt rapport van The New York Times waarin de worsteling van de krant met de digitale strategie wordt besproken. Hoogleraar journalistiek Mark Deuze stelt in aanvulling daarop het volgende. “De toekomst van kranten wordt niet veiliggesteld door een koers als ‘digital first’ of andere technische keuzes. Culturele veranderingen zijn veel belangrijker op dit moment: hoe is de redactie ingericht, hoe zorg je voor kwaliteitsjournalistiek en hoe communiceer je met de lezer?” De vergelijking met de toepassing van IT in het onderwijs lijkt mij evident.

One thought on “Is over vijf jaar al het onderwijs ‘digitaal’?

  1. Karen van Herpen zegt:

    Helemaal mee eens Marcel. Techniekgedreven veranderingen hebben weinig kans van slagen. VO-content begeleidt scholen dan ook volgens het Vier in Balans plus model van Kennisnet. Wat is de visie op onderwijs? Welke organisatie en welk leermiddelenbeleid hoort daarbij? Welke deskundigheidsbevordering vraagt dat van docenten en management? Pas dan volgt de keuze voor leermiddelen en als allerlaatste de ict-infrastructuur.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *