21e eeuwse vaardigheden: over het waarom, het wat en het hoe!

21st century skillsIn het noorden en het zuiden van ons land zijn de schoolvakanties al begonnen. Mijn kinderen krijgen komende week vakantie. Met alle scholen op slot breekt er ook voor mij een iets rustiger periode aan. Ik wil die gebruiken om uitgebreid stil te staan bij een thema dat de gemoederen in veel onderwijsinstellingen bezig houdt: de 21e eeuwse vaardigheden. Een drieluik over het waarom, het wat en het hoe. Te beginnen bij het “waarom”.

 

Onze samenleving verandert in moordend tempo

Verandering is van alle tijden. Echter, de veranderingen zijn nooit zo snel gegaan als nu. Dit heeft te maken met het feit dat diverse ontwikkelingen op elkaar ingrijpen. EV spreekt in dat kader van de Perfect Storm: elementen die op zichzelf niet zoveel gevolgen hoeven te hebben, vormen in combinatie een wervelwind of orkaan. Kenmerk van een orkaan is dat het in het oog van de storm stil is. Om te voorkomen dat je wordt verzwolgen of meegesleurd moet je zorgen dat je in het oog van de storm zit en mee beweegt. Of anders gezegd: je moet als onderwijsinstelling de ontwikkelingen volgen en meebewegen.

 

Technologische ontwikkelingen als driver

De veranderingen zoals die gaande zijn, worden in belangrijke mate ingegeven door ontwikkelingen op het gebied van de Informatie- en communicatietechnologie (ICT). Denk hierbij aan de komst van glasvezeltechnieken, compressietechnieken, digitaliseringstechnieken, internet, social media en samenwerkingsplatforms als Office 365 en Google Apps. Deze technologieën hebben er niet alleen voor gezorgd dat wij tegenwoordig op één dag meer informatie te verwerken krijgen dan de meeste mensen in de middeleeuwen in hun hele leven, het heeft er ook voor gezorgd dat veel productiewerk de afgelopen jaren is verdwenen naar zogenaamde lage lonen landen. Gewoon omdat het kon.

 

Nieuwe samenleving vraagt om nieuwe vaardigheden

Onze directe omgeving heeft zich ontwikkeld tot een informatiesamenleving en om ook in de toekomst een boterham te verdienen werken wij er hard aan om onze productie-economie om te vormen tot een kenniseconomie. Zelfs met de opkomst van de 3D-printer zal namelijk niet alle productie terug komen naar het westen. De volgende ontwikkelfase zal volgens deskundigen moeten zijn dat wij ons ontwikkelen tot een zogenaamde conceptuele maatschappij, waarinj innovatie centraal staat.

De informatiesamenleving en de kenniseconomie respectievelijk conceptuele economie vragen om nieuwe kennis en en vooral ook nieuwe vaardigheden. Dit in aanvulling op hetgeen kinderen nu bijgebracht wordt middels de kernvakken. Het vraagt om 21e eeuwse vaardigheden van kinderen. Volgende week meer over welke dat dan zijn. Oftewel: het “wat”!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *