Bring Your Own Device komt piepend tot stilstand

eigenappDe opmars van het ‘Bring Your Own Device’ principe lijkt in het onderwijs te stokken. Waar veel scholen enkele jaren geleden hier nog veel potentie in zagen is het nu behoorlijk stil aan het worden. Navraag leert dat de introductie toch vooral veel hobbels kent. Een lijstje:

 

1. Veel toepassingen zijn niet geschikt voor alle type devices.

Dat klopt, maar dat is ook nooit de bedoeling geweest. Een brief schrijven doe je niet op je smartphone en voor het maken van vakantiefoto’s slepen we ook niet onze PC mee. Elk device kent zijn eigen type toepassingen. BYOD zegt ook helemaal niet dat alle apparaten geschikt zijn. Een BYOD beleidsregel zou kunnen zijn dat leerlingen hun eigen apparaat mogen/moeten meenemen zolang deze maar van het type ‘PC’ of ‘tablet’ is. Dat maakt het in ieder geval een stuk overzichtelijker. Daarnaast heeft zeker in het VO elke leerling wel de beschikking over een smartphone. Dus toepassingen als Twitter, Whatsapp, Pinterest en Socrative kunt u sowieso slim gaan inzetten in het onderwijs. Ook bieden steeds meer leveranciers naast de standaard applicatie een aangepaste versie voor bijvoorbeeld smartphones middels een ‘app’.

 

2. Applicaties dienen nog lokaal te worden geïnstalleerd.

Dat is inderdaad een lastige uitdaging. Veel educatieve applicaties zijn nog niet webgebaseerd. Maar er worden wel flinke stappen in die richting gezet. U kunt dit zelf versnellen door te kiezen voor andere (methodegebonden) software. Ook kunt u middels (ingewikkelde en vooral dure) technologie deze applicaties alsnog beschikbaar maken voor meerdere platformen. Dat is, zoals gezegd, wel een nogal kostbaar grapje. Maar wellicht levert het wel veel meer op.

 

3. Devices die leerlingen zelf meenemen zijn slecht te beheren.

Ja, dat klopt en dat is ook precies de bedoeling. U moet die apparaten ook helemaal niet willen beheren. Het argument dat ‘beheer’ noodzakelijk is als er sprake is van digitaal onderwijs, is maar zeer beperkt steekhoudend. Natuurlijk worden de apparaten en daarmee de beschikbaarheid ervan veel belangrijker dan wanneer er nog grotendeels analoog les wordt gegeven. Maar die apparaten gaan helemaal niet zo snel stuk. Kijk maar naar de smartphones van de leerlingen. Die doen het toch ook altijd? U zou het beheer vooral moeten richten op de webapplicaties, de content en het netwerk. Niet op het apparaat. Dat doen die leerlingen zelf wel.

 

Concluderend kunnen we stellen dat voor een optimale toepassing van BYOD het noodzakelijk is dat applicaties eenvoudig op meerdere type devices kunnen worden ontsloten. Een portal en een slimme mix van webapplicaties en apps voor smartphones en (mogelijk) tablets zijn hierbij onontbeerlijk. Het begint dus met goed nadenken over uw applicatiestrategie. Dan volgen al die apparaten vanzelf wel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *