Zes scholen die gestopt zijn met klaslokalen

Inovatie van educatie
Klik op het plaatje voor zes voorbeeldprojecten

Wat er in klaslokalen gebeurd is sinds het Victoriaanse tijdperk niet fundamenteel veranderd: het merendeel van de scholen vertrouwt nog steeds op het model van Gradgrindian waarin leerlingen de kennis van de leerkracht tot zich nemen en daarop vervolgens getest worden op wat ze ervan onthouden hebben.  

Gelukkig laat een aantal leerkrachten zien dat alternatieve modellen creativiteit en zelfsturend onderwijs kan opleveren.  “De sleutelpersoon in educatie is de student,” zegt evolutionair psycholoog Peter Gray van de Rockefeller University. “Soms is innovatie ‘doe niets en laat de leerling de leiding nemen.” We denken dat het hoog tijd is om primair en voortgezet onderwijs opnieuw uit te vinden.” Klik hier om verder te lezen over de zes projecten die het blad Wired hiervoor selecteerde als voorbeeld. Op welke wijze is uw onderwijsinstelling hier mee bezig?

Bron: Wired Magazine

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *