Kan de werkdruk voor de docent een onsje minder?

werkdrukDe afgelopen week werd er in verschillende media veel aandacht geschonken aan het onderwijs en de rol van de leerkracht daar in. Met name de werkdruk die de docenten ervaren speelde hierbij een prominente rol. Nu staat het verminderen van de werkdruk al jaren op de agenda maar het wil nog steeds niet heel erg lukken. Het helpt wellicht niet dat er steeds meer van de docenten wordt gevraagd in het kader van registraties, handelingsplannen etc. Maar slimme automatisering zou op andere vlakken toch zeker een belangrijke rol kunnen spelen om de werkdruk te verminderen.

Recent bezocht ik een school voor speciaal onderwijs. In een van de klassen werd met leerlingen met een verstandelijke beperking middels symbolen een tekst geoefend. Deze symbolen werden gepresenteerd op een smartboard en mede door de animaties die deze digitale symbolen in zich hebben waren de kinderen, volgens de leerkracht, meer geboeid en beter ‘bij de les’. Ook herhaling (even een pagina terug) was vanzelfsprekend eenvoudig en snel toepasbaar. In een andere klas werkten kinderen op een tablet waarbij het resultaat van hun inspanning direct op een groot scherm in de klas zichtbaar was. Er ontstond als ware een competitie waarbij software de verschillen in niveaus tussen de kinderen had geëlimineerd en iedereen kon ‘winnen’. Met bovenal de mogelijkheid voor de toepassing van directe feedback. Mooie voorbeelden van een slimme inzet van IT in de klas. Maar wat is nou het effect op de werkdruk voor de docent?

In het eerste voorbeeld werd dit prachtig duidelijk door de 1.0 versie van het smartboard wat aan een andere wand in de klas hing: een grijs bord waarop papieren symbolen werden geplakt. Elke keer opnieuw. Even snel terug naar de ‘vorige pagina’ was er ook niet bij. Daarnaast kan het digitale sinterklaasgedicht natuurlijk in een fractie van een seconde op het scherm worden getoverd, elk jaar maar weer. Dus een keer maken en meerdere malen herhalen met nauwelijks extra inspanning. Het tweede voorbeeld liet vooral zien dat digitale resultaten direct beschikbaar zijn. De software kijkt de toets na, niet de docent. Natuurlijk vraagt dit om het nodige voorbereidingswerk, maar ook hier schuilt de kracht in de herhaling.

Vanzelfsprekend zit hier natuurlijk wel een flinke adder onder het gras. Software dat zelfstandig toetsresultaten genereert lijkt mooi, maar als deze resultaten vervolgens niet automatisch worden weggeschreven in (bijvoorbeeld) een leerlingvolgsysteem dan zit die docent elke middag weer braaf alle gegevens over te tikken. Met één toepassing is dat misschien nog wel te overzien, maar met meerdere wordt het wel erg ingewikkeld. Voor je het weet wordt dat ‘overtikken’ een dagtaak.

De oplossing ligt in het werken met een heldere informatie-architectuur. Hiermee wordt onder andere vastgelegd welke koppelingen tussen verschillende informatiesystemen noodzakelijk zijn. Door voorafgaand aan de aanschaf van nieuwe software een toetsing op de architectuurprincipes te doen kan worden bereikt dat systemen geheel automatisch zelf gegevens gaan ‘overtikken’. Hoeft de docent dat in ieder geval niet meer te doen en kan hij of zij zich concentreren op de echt belangrijke taak: lesgeven.

One thought on “Kan de werkdruk voor de docent een onsje minder?

  1. Leo zegt:

    Goed artikel, ict kan inderdaad helpen om de werkdruk te verminderen mijn inziens, als het optimaal benut wordt. Zelf werken we met een smartboard en socrative dat automatisch alle gegevens opslaat en te exporteren is in excel. Mede door dit soort toepassingen kan een digibord e.a. digitale hulpmiddelen de werkdruk verlichten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *