IT: een basisvoorziening

Stel je voor dat je maandagochtend met de les wilt beginnen en er is geen laptop, digibord, pc of wat voor apparaat dan ook aanwezig in het schoolgebouw. Ik kan mij voorstellen dat dit voor een paar uurtjes in het primair onderwijs wel is op te lossen. De lessen kunnen tijdelijk ergens anders aan worden besteedt. Maar ook IT in het PO professionaliseert in een hoog tempo waarbij de afhankelijkheid sterk toeneemt. Het onderscheid met het VO neemt hierdoor af.

 

Het wordt eigenlijk direct een probleem: het merendeel van de lesmethodes staan op de laptops of andere apparaten. De afhankelijkheid van IT is groot en het onderwijs eigent IT in steeds grotere mate toe. IT is daarmee een integraal onderdeel van het onderwijsproces. De enorme groei en digitalisering van informatie zijn daar belangrijke factoren voor. Daarnaast zijn de IT vaardigheden gegroeid waardoor de toegankelijkheid van IT toeneemt.

 

Het fundament van de IT-voorziening (servers, netwerk, bekabeling etc.) is eenvoudiger en sneller te onderhouden. Daarbij komt dat er voldoende organisaties zijn die dit graag uit handen willen nemen.

 

IT wordt in steeds grotere mate gemeengoed in het onderwijs. En ondertussen is het op veel plaatsen onlosmakelijk verbonden met het primaire proces: onderwijs geven. Hiermee groeit ook de afhankelijkheid. Is dit een probleem? Dat hoeft niet denk ik: andere basisvoorzieningen zoals water uit de kraan en stroom uit het stopcontact worden in de zakelijke markt ook aangestuurd via IT. Het onderwijs volgt in een rap tempo.

schoolbord

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *