Een beetje minder IT in de klas?

vuilnisbakIn november 2011 werd in de gemeente Veenendaal ‘het nieuwe winkelen’ geïntroduceerd. Wat dat is, het nieuwe winkelen? Nou, het gaat er vooral om dat middels de toepassing van nieuwe technologie (apps, smartphone) het traditionele winkelen een tegenwicht kan bieden aan de opkomst van winkelen op het web. Slimme apps zouden je bijvoorbeeld op de hoogte kunnen houden van aanbiedingen maar ook of het product wat je zoekt wel op voorraad is. Zodat je ook nog met iets thuis komt in plaats van dat je te horen krijgt dat jou maat er net weer niet is. “Maar we kunnen het wel voor u bestellen, hoor. Duurt ongeveer een week”. Tsja, als ik die schoenen op het web koop heb ik ze morgen in huis. En ook nog op het tijdstip dat mij het beste schikt. Klinkt goed zo’n initiatief, maar toch hebben ze er in Veenendaal inmiddels weer de brui aangegeven. Waarom eigenlijk?

Ten eerste werd er door de winkeliers aangegeven dat zij dachten dat het direct geld zou opleveren. Maar dat deed het natuurlijk niet, zeker niet direct. Ook hier gaan de kosten voor de baat uit. Belangrijker was echter het argument dat het beste werd verwoord door de lokale slager: “Ik hou me liever bezig met het oude winkelen. Aardig zijn, goede producten verkopen. Klanten met een glimlach naar huis sturen.” En daar heeft ie natuurlijk een punt. De analogie met het onderwijs is makkelijk gevonden. Ook wij zien in onze praktijk regelmatig voorbeelden van een ‘overkill’ aan IT of het achteloos over de muur gooien van IT toepassingen richting het onderwijs. “Alsjeblieft, dit is echt heel erg handig, succes ermee!” Kansloos.

Nu hoort u mij niet zeggen dat er per definitie minder IT in de klas moet komen. Maar het gaat er vooral om dat het goed gedoseerd en met een heldere doelstelling wordt toegepast (waarom doen we dit ook al weer?). Want IT kan een belangrijke, ondersteunende, factor zijn om het onderwijs te verbeteren. Niet alleen omdat slimme automatisering de werkdruk deels kan verminderen, maar vooral omdat IT een positieve bijdrage kan leveren aan het meer zelfstandig en persoonlijk inrichten van het onderwijs. Gerwin van der Werf, columnist bij dagblad Trouw en zelf docent, schreef deze week over het fenomeen werkdruk in het onderwijs onder andere het volgende: ‘Werkdruk is niet meetbaar, wel voelbaar, en wie vrij is zijn werk zelf in te richten heeft het misschien niet minder druk, maar voelt wel minder druk’. En daar kan de toepassing van IT absoluut bij helpen. Maar wel er eerst goed over nadenken waarbij het onderwijs natuurlijk centraal staat. Want net als bij het nieuwe winkelen gaat het uiteindelijk gewoon om ‘winkelen’ oftewel het geven van goed onderwijs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *