Niemand kijkt er nog TV

oudebeeldbuisHet is over en uit met het traditionele TV kijken. Tenminste, dat zijn wel de geluiden die steeds meer rondgaan in medialand. Met name in de leeftijdscategorie 13 tot 19 jaar is de afname dramatisch. Vergeleken met hun ouders kijken ze bijna de helft minder naar ‘gewone’ TV. Video wordt vooral via toepassingen als Youtube bekeken. Zelf bepalen wat en wanneer je kijkt leek hierbij lange tijd de belangrijkste drijfveer. Toch lijkt het succes van video via internet andere redenen te hebben

Als antwoord op het veranderende kijkgedrag (van met name jongeren) bedachten de traditionele media uitzending gemist en meer van dat soort varianten. Met wisselend succes, want de nieuwe versie van dit platform in Nederland, NLZiet, lijkt op een compleet fiasco uit te draaien. Natuurlijk is het handig om een gemist programma op een later tijdstip terug te kunnen zien, maar de grootste ‘uitstroom’ van kijkers gaat richting de echt nieuwe kanalen zoals Youtube. Een aantal jaren geleden werd de opkomst hiervan nog weggehoond door de mediabonzen. De beeldkwaliteit en zeker ook de content zelf waren van een belabberd niveau. Nee, voor echt goed gemaakte en in hoge beeldkwaliteit beschikbare content moest je vooral bij de TV zijn. Inmiddels kan je op videoplatformen op internet content gewoon in HD kwaliteit kijken. En de beste series vindt je tegenwoordig op platformen als Netflix. Maar dat verklaart nog niet waarom de nieuwe generatie zich zo richt op een platform als Youtube.

U heeft hem deze week vast wel voorbij zien komen in talkshows en nieuwsprogramma’s op TV (als u ouder dan 16 jaar bent, want anders had u er al lang van gehoord): internetfenomeen Enzo Knol. Enzo heeft een eigen Youtube kanaal met maar liefst ruim 400.000 abonnees. Sommige van zijn video’s zijn bijna 1 miljoen keer bekeken. Waar het over gaat? Geen idee, Enzo filmt vooral zijn eigen (niet bijster opwindende) leven. Maar hij spreekt wel een enorm (jong) publiek aan. Los van het feit dat hij waarschijnlijk de ‘juiste taal’ spreekt is ‘interactie’ hier het toverwoord. Je kan als kijker direct reageren via social media en bovenal ook je eigen video delen met de rest van de wereld. En dit past precies in de verschuiving die we de afgelopen jaren hebben gezien. We veranderen van consumer naar prosumer. Niet alleen consumeren maar ook zelf produceren.

Ook in het onderwijs zien we dezelfde trend. Bij een recent project bij een onderwijsinstelling brachten we de toepassing van ‘TV in de klas’ in kaart. Ook hier bleken de traditionele (schoolTV) kanalen het te verliezen van de nieuwe media. Zelfs Teleblik krijgt steeds meer concurrentie van Youtube. De klas maakt haar eigen Youtube kanaal aan waarop de leerlingen zelf videocontent kunnen plaatsen aan de hand van opdrachten van de docent. Het is buitengewoon eenvoudig en het sluit perfect aan op het ‘kijkgedrag’ van de nieuwe generatie. En zo kan je veel sneller inspelen op de actualiteit dan via de traditionele media. Het acht uur journaal? Ik bepaal zelf wel wanneer ik dat kijk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *