Klas van de toekomst: demo of pilot?

toekomst_klasDe nieuwste technologisch snufjes en flitsende software in het onderwijs buitelen in een alsmaar sneller tempo over ons heen. En dat is lastig om allemaal bij te houden. De vraag is ook of dat wel nodig en mogelijk is. Het is immers zoveel dat dit een dagtaak lijkt te worden. Interessanter is het vraagstuk hoe u voor het onderwijs het kaf van het koren kunt scheiden. Maar ook dan dien je enigszins inzicht te hebben in wat het kaf en het koren van de IT in het onderwijs nu eigenlijk is.

U kunt natuurlijk een demoruimte binnen uw onderwijsinstelling inrichten die voorzien is van (bijna) alle nieuwe snufjes. Met hippe en interactieve presentatieschermen, een keur aan tablets en chromebooks en geweldige software: spelen maar! Lijkt leuk, maar erg handig is het niet. Meerdere leveranciers op dit vlak (van Microsoft en Google tot Samsung) hebben al van dit soort experience centers ingericht. Vaak ingericht als een ‘klas van de toekomst’. U kunt dat natuurlijk wel zelf doen maar dat is buitengewoon kostbaar. Vergeet ook niet dat in genoemde experience centers al die snufjes met enige regelmaat worden vervangen door nog nieuwere snufjes. Mocht u dit zelf doen dan loopt u na een half jaar al achter de feiten aan. Bovenal zijn deze demo’s van de leveranciers vooral bedoeld om te inspireren. En dat is wat anders dan het daadwerkelijk toepassen in de klas.

Het daadwerkelijk (meer) gaan gebruiken van IT in de klas begint vaak met een pilot. Veelal zijn deze pilots echter te groot of te complex opgezet. Meerdere klassen die met een tablet gaan werken met daarbij ook nog nieuwe softwaretoepassingen met een zeer intensief gebruik van multimedia. Het lijkt wel een demo. En dan kan het weleens helemaal fout gaan. Want het draadloze netwerk was bij nader inzien onvoldoende ingericht en de koppeling van die nieuwe software met het leerlingvolgsysteem of de ELO bleek ook niet goed te werken. Oh ja, we waren ook vergeten om een goed klassenmanagementsysteem voor de tablets te implementeren. Want het is misschien wel handig als je bij het maken van een digitale toets de verbinding met internet even dichtzet. Voor je het weet zitten de leerlingen de antwoorden op Wikipedia te zoeken. Kortom, te veel en te snel. Hoe dan wel?

Echte richtlijnen voor een pilot zijn er niet. Het belangrijkste is dat de pilot daadwerkelijk in de klas dient plaats te vinden. Het onderwijs moet hier de regie pakken. En hou het vooral klein en dat geldt ook voor de vervolgstappen. Dat betekent niet dat de doorlooptijd van pilot tot volledige implementatie dan ook langer is. Zeker niet, want bij een gefaseerd en goed doordacht implementatieproces is de kans op succes groter dan bij die veel te ambitieuze pilots. Maar daarnaast moet u zich vooral laten inspireren en misschien ook wel laten verbazen door alle nieuwe technologieën en mogelijkheden. En als u daar dan een klein stukje van meeneemt in een pilot dan komt die klas van de toekomst heus wel dichterbij. Tenminste, als de klas dan nog bestaat…..

One thought on “Klas van de toekomst: demo of pilot?

  1. Sanne zegt:

    Interessant vraagstuk dit. Denk dat het een kwestie van tijd is voor de echte handige ict-toepassingen uit zichzelf bekender worden en daadwerkelijk gebruikt kunnen worden. Kijk bijvoorbeeld naar de smartboards. En in het begin zijn ze nog log en onhandig maar tegenwoordig zijn er alweer gebruiksvriendelijke modellen op de markt ( denk bijvoorbeeld aan die van http://www.smartboard.nu). Kwestie van tijd en kwaliteit voordat goede producten van de demo periode naar de pilot naar gebruik gaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *