Wij van WC-eend adviseren WC-eend! Heeft one stop shopping de toekomst?

wc-eendIT is niet meer weg te denken in het onderwijs. En er komt steeds meer bij kijken om dit goed te regelen. Dat hoef ik u niet meer uit te leggen. Hoe zal dit in de toekomst gaan? Alles zelf doen wordt steeds minder haalbaar omdat de complexiteit alsmaar groter wordt waardoor specialisatie vereist is. Kunt u zich veroorloven om voldoende specialisten in huis te hebben? En zo ja, weet u ze dan te vinden en te binden? En hoe zit het met de borging van de continuïteit? Waarschijnlijk kunt u geen dag meer zonder uw IT-voorzieningen.

De consequentie is dat u te maken krijgt met externe dienstverleners zoals netwerkbeheerders, soft- en hardware leveranciers, cloud partijen, uitgeverijen van digitale lesmateriaal en onafhankelijke adviesbureau’s.

Betekent dit dat er behoefte ontstaat voor ‘one stop shopping’ ofwel de aanbieder die alles aan u levert? Of gaat u voorkeur juist uit naar het zaken doen met specialistische leveranciers? Ik zet wat voor- en nadelen op een rijtje voor u:

Voordelen one stop shopping

  • U sluit een raamovereenkomst af met een totaalleverancier.
  • Eén keer aanbesteden en u bent er voor 5 jaar vanaf.
  • Eén partij die factureert, eenvoudig en overzichtelijke budgetbewaking en boekhouding.
  • Totaal ontzorging van begin tot eind, weinig inspanning van u vereist. Eén keer regelen en klaar.

Nadelen one stop shopping

  • Kleine aanbieders zullen niet in aanmerking komen. Wat gaat u missen? Past de omvang van de leverancier nog wel bij u?
  • Producten en diensten zullen in hoge mate gestandaardiseerd zijn, maatwerk zal lastig leverbaar en waarschijnlijk kostbaar zijn.
  • In het geval dat u ontevreden bent met uw leverancier, zal u daar redelijk aan vast zitten. (Zgn. vendor lock-in).
  • Grote leveranciers bewegen langzaam, kleine en doorgaans innovatieve, snel.
  • De leverancier is niet onafhankelijk in zijn advies: ‘Wij van WC-eend adviseren WC-eend!’ of ‘u kunt elke kleur Ford bestellen zo lang het maar zwart is. (Uitspraak Henry Ford, begin vorige eeuw).

Voordelen specialistische leveranciers

  • Diepgaande kennis van de materie
  • De mogelijkheid om voor de beste oplossingen te kiezen
  • Volledige controle over uw IT-middelen en -diensten
  • Het aanbod sluit aan op uw vraag

Nadelen specialistische leveranciers

  • Meerdere aanspreekpunten, u moet zelf coördineren.
  • Risico van vingerwijzen bij problemen, de ene leverancier wijst naar de andere. (Alhoewel u dit vraagstuk uit kunt besteden).
  • Omdat u zaken doet met meerdere partijen heeft u meer kennis van zaken nodig dan bij een totaalleverancier.
  • U moet frequenter aanbesteden.

 Conclusie

Het onderwijs werkt aan gepersonaliseerd onderwijs. In hoeverre passen standaard oplossingen bij het geven gepersonaliseerd onderwijs? IT-middelen en diensten kennen verschillende levenscycli. Bij infrastructuur denken we aan 5 jaar, randapparaten 3-5 jaar en educatieve applicaties maximaal 2 jaar en bij apps denken we eerder in maanden dan in jaren. ELO’s, LAS’en, LVS’en, LMS’en , DLWO, het is allemaal volop in ontwikkeling. Voor hoe lang denkt u zich vast te leggen aan één leverancier?

Het heeft alles te maken met uw ambitieniveau m.b.t. het geven van onderwijs, IT dient daarop aan te sluiten. Het ambitieniveau is in dit geval met betrekking tot wat uw organisatie voor verwachting heeft bij de bijdrage van IT in het onderwijs. Is het ambitieniveau laag dan zult u waarschijnlijk kiezen voor one stop shopping. Als u van een Big Mac houdt dan is dat uiteraard prima.  Maar realiseert u dan wel dat het vragen om een ‘medium rare gebakken’ er dan niet bij is!

Kortom, heeft u hogere ambities, dan past het zaken doen met specialistische organisaties beter bij u. De specialisten hebben zelf ook bewust gekozen voor ‘product leadership’ (het meest toonaangevende product in de markt) of ‘customer intimacy’ (samenwerken staat voorop) in plaats van ‘operationeel excellence’ (gestandaardiseerde producten en diensten, geleverd tegen een scherpe prijs.) Voor infrastructuur geldt doorgaans dat dit niet strategisch is, maar wel zeer betrouwbaar, schaalbaar en betaalbaar moet zijn bij een looptijd van ca. 5 jaar. In de praktijk zien we helaas vaak dat deze keuzes niet bewust vooraf gemaakt worden. Ook zijn marktpartijen nog niet altijd even helder in hun positionering.

In onze dagelijkse praktijk komen we steeds meer onderwijsorganisaties tegen die uitgesproken ideeën hebben over hoe ze IT willen positioneren. Wat past het beste bij uw organisatie? Laat het u niet overkomen en neem zelf de regie in handen!

[jwplayer player=”1″ mediaid=”10420″]

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *