Alle VO-scholen praktijkschool?

praktijkschoolDe discussie over de toekomst van het onderwijs onder het kopje Onderwijs 2020 is net losgebarsten. Na afgelopen week ook diverse publicaties over onderwijsvernieuwing te hebben gelezen had ik afgelopen vrijdag een kort bezoek aan een Praktijkschool. De gedachte die door mijn hoofd schoot was: is dit niet iets waar alle VO-scholen meer van zouden moeten hebben? Dat wil zeggen de instellingen voor Havo, VWO en Gymnasium? Want het VMBO is natuurlijk vergelijkbaar.

 

Waar leerlingen behoefte aan zeggen te hebben

Afgelopen week verscheen een artikel in Trouw waarin ervoor werd gepleit om leerlingen in het VO meer te betrekken bij de invulling van het curriculum. Er zijn scholen die hiermee experimenteren. De leerlingenraad op deze school bemoeit zich niet alleen met de plek en de kleur van de bankjes op het schoolplein, maar ook met de inhoud van het curriculum. En wat blijkt: de leerlingen hebben er vooral behoefte aan om dingen te doen. Zij worden hierbij gesteund door leerkrachten die een aantal dagen in de huid van hun leerlingen zin gekropen door een aantal dagen lessen te volgen. Hun ervaring: ze konden niet meer stoppen met gapen na passief 6 verhalen van diverse collega’s te hebben aangehoord.

 

Aansluiting bij 21e eeuwse vaardigheden

De leerlingen sluiten hiermee mooi aan op publicaties die stellen dat wanneer je leerlingen de 21e eeuwse vaardigheden wilt bijbrengen je ze daadwerkelijk moet laten samenwerken, ze daadwerkelijk een probleem moet laten oplossen en ze daadwerkelijk creatief bezig moet laten zijn. Kortom: zet ze aan het werk.

 

Praktijkschool als voorbeeld

Laat dat laatste nu precies zijn wat ze in het praktijkonderwijs (en in het VMBO) doen. Er zijn immers allerlei praktijklokalen waar leerlingen zelf aan de slag gaan. Individueel en met elkaar. Daarnaast zijn zij zeker de laatste jaren van hun opleiding meer buiten dan binnen de school doordat zij allerlei praktijkstages doen. Het mooie daarvan is volgens één van de docenten bijvoorbeeld weer dat leerlingen ineens in de praktijk geconfronteerd worden met bijvoorbeeld de noodzaak om te kunnen rekenen, en dan ineens gemotiveerd zijn om daarmee aan de slag te gaan. Omdat zij het praktisch nut ervan inzien.

Zou het dan ook op de Havo, het VWO en het Gymnasium niet kunnen werken om leerlingen te motiveren door ze inderdaad meer zelf te laten doen en ze meer ervaringen te laten hebben? Iets wat in het PO op veel scholen ook al gebeurt in de vorm van ervaringsgericht onderwijs. Misschien ook iets om naar te kijken.

 

Rol voor flipping the classroom

Volgens mij zou een concept als flipping the classroom de hiervoor beschreven nieuwe werkvormen goed kunnen ondersteunen. Leerlingen kunnen de stof dan thuis tot zich nemen en er vervolgens op school mee aan de slag gaan, c.q. verhelderingsvragen stellen aan de docent. Ook in dit geval zitten zij veel meer in een actieve modus.

 

Verdere verkenning

Misschien zijn anderen al lang tot dezelfde inzichten gekomen. Ik kwam erop naar aanleiding van mijn eerste bezoek aan een praktijkschool. Voor mij is e.e.a. in ieder geval aanleiding geweest om met mijn zoon, die dit jaar moet kiezen naar welke VO-school hij wil, binnenkort een bezoek te brengen aan Unic in Utrecht. Een school voor Havo en VWO waar ik veel elementen uit het praktijkonderwijs en het ervaringsgericht onderwijs zie terug komen en waar ze inderdaad veel gebruik maken van digitale middelen en een concept als flipping the classroom. Ik ben heel benieuwd wat mijn zoon er van vind. Het gaat immers om zijn toekomst, dus hij mag in principe kiezen. Het ziet er in ieder geval veelbelovend uit. Alleen wel ver fietsen vanuit Houten …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *