2015: Belastinggegevens online, het einde van privacy?

Noorse kronenIn 2014 was privacy regelmatig in het nieuws. Maar hoe belangrijk is privacy eigenlijk nog? Uw belastinggegevens online is ondenkbaar? Als openbaar informatie bedoel ik hiermee. In Noorwegen is dit niets nieuws onder de zon. Sinds 2008 staan de belastinggegevens van alle Noorse burgers al online! En ook dit is niet nieuw want in Noorwegen zijn de belastinggegevens al sinds 1800 openbare informatie. Bij de Noren is dit ook wel bekend als ‘tax-porno’.

En toch is er dit jaar wel iets veranderd. Je  kunt als Noorse burger alle informatie over iedereen opzoeken nadat je ingelogd hebt. De personen waar van je de belastinggegevens geraadpleegd hebt kunnen zien door wie en wanneer dit gebeurd is. En in Zweden werd al in 2011 omgeschakeld naar een lijst die uitsluitend opgevraagd kan worden als er een ‘dwingende reden’ voor is. Een beweging van volledig openbaar (geen privacy) naar toegankelijk indien noodzakelijk?

Privacy is voorlopig nog wel even in het nieuws:

  • De grote IT-bedrijven slaan de handen ineen richting de Amerikaanse overheid.
  • ‘De NSA is erop uit om privacy op te heffen, zegt Greenwald’ volgens NU.nl vanmiddag. Greenwald is de journalist die de onthullingen van Edward Snowden naar buiten bracht.
  • CBP legt claim neer bij Google.
  • Snappet wordt door CBP op de vingers getikt.
  • Basispoort in de schijnwerper voor het verwerken van persoonsgegevens.
  • ….

Aan de andere kant is Facebook al behoorlijk ver met het afbreken van privacy en komt daar nog steeds mee weg. Want wie leest al die voorwaarden en zijn ze wel leesbaar? Wat betekent het ‘verwerken’ van uw gegevens eigenlijk? Kortom, het begrijpelijk maken van gebruikersvoorwaarden zou een mooi begin zijn. Want zeg nu zelf, het plaatsen van gegevens en foto’s van onze kinderen op Facebook doen we zonder dat we goed begrijpen wat Facebook daar mee doet. Bovendien doen we dit zonder toestemming en wat vinden onze kinderen daar later dan van? Nee, het omgaan met privacy behoeft eerst veel meer transparantie zodat iedereen goed begrijpt waar het over gaat en wat de consequenties zijn en daar dan bewust voor kan kiezen en daarom is privacy nog niet dood.

NB. Voor de liefhebbers vond ik een mooie samenvatting van de voorwaarden van Facebook op de site van Charlotte Meindersma.

Facebook voorwaarden vragen en antwoorden

  • Mag Facebook mijn content, foto’s, filmpjes, muziek, teksten etc., delen, verkopen, inzetten voor advertenties etc.?
    Ja, dat mag Facebook. Dat is al heel lang zo. Je geeft Facebook een niet-exclusieve maar min of meer ongelimiteerde licentie om de content te gebruiken en de licentie over te dragen aan derden of te sublicentieren, waardoor ook derden met deze content aan de haal kunnen gaan.
  • Kan ik deze licentie zelf beëindigen?
    Gedeeltelijk. Je beëindigt de licentie door je content te verwijderen of je account op te heffen. Is jouw content echter al verspreid door andere Facebook gebruikers, waardoor jouw foto’s of teksten toch nog op Facebook te vinden zijn, krijgt Facebook via die weg alsnog een licentie. Daardoor kun je meestal niet je licentie volledig opheffen, althans niet voor al je content.
  • Mag Facebook mijn updates gebruiken voor advertenties?
    Ja, Facebook mag jouw updates en jouw profielfoto voor advertenties gebruiken. Dat mochten en deden ze al. Ze laten die advertenties in principe wel alleen maar zien aan personen die oorspronkelijk ook jouw updates konden zien.
  • Welke gegevens verzamelt Facebook van mij?
    Alle gegevens die je zelf aan Facebook ter beschikking stelt. Zoals wat je invult bij je profiel, alles wat je deelt op Facebook, alles wat je liked. Facebook verzamelt jouw gegevens ook wanneer deze van een ander Facebook bedrijf komen, zoals WhatsApp en Instagram. Daarnaast plaatsen like en deel buttons op websites weer cookies en volgt Facebook dus ook wat je buiten Facebook doet, wanneer je nog ingelogd bent en bijvoorbeeld zo’n like of deelknop op een website gebruikt. Hetzelfde geldt voor gebruik van apps en de data die Facebook via die apps kan ontvangen. Daarnaast registreert Facebook ook wat anderen over jou delen, wanneer ze jou taggen of wanneer ze een foto van jou uploaden.
  • Deelt Facebook mijn gegevens met derden?
    Niet direct. Facebook bouwt wel profielen van de gegevens die ze ontvangen en die gegevens kunnen wel doorgegeven worden aan bijvoorbeeld adverteerders. Dit zijn gegevens zonder naam, profielfoto en andere gegevens die direct tot jou herleidbaar zijn.
  • Kunnen mijn updates voor advertenties gebruikt worden?
    Ja, jouw updates kunnen door adverteerders gesponsord worden, waardoor ze beter zichtbaar worden voor jouw vrienden.

 

Hoe kan ik mijn privacy op Facebook beschermen?

Niet. Nou ja, door er niet te posten. Je kunt enigszins wat zaken aanpassen in de instellingen, zodat minder mensen jouw gegevens zien.
Probleem is echter: jouw vrienden kunnen jouw updates delen. Dan wordt het zichtbaar voor iedereen die de updates van jouw vriend kan zien. Hetzelfde geldt voor likes.
De privacyinstellingen zijn wel makkelijker gemaakt via de Privacy Basics, maar halen dus weinig uit.

Wat is er nieuw?

Niet zoveel. De regels zelf zijn niet echt veranderd. Ze zijn wel verdeeld over meer documenten. Dat maakt de documenten zelf korter. En volgens Facebook ook leesbaarder. Het is daardoor echter ook een wirwar van documenten geworden en wat mij betreft is dat niet overzichtelijker. De privacy basics zijn toegevoegd en Facebook geeft nu toe dat ze updates laten sponsoren, terwijl ze dat eerst niet toegaven.
Was je voorheen akkoord met de voorwaarden van Facebook, dan ben je dat nu ook.

Maar in Duitsland kunnen ze wel hun privacy beschermen!

Ja, dat heb ik ook gelezen. Waarom en hoe ze dat bereikt hebben is mij niet duidelijk.
In Nederland mag er best veel wat betreft privacy, zolang er maar expliciet akkoord wordt gegaan met het soort verwerking van de gegevens. Facebook is in die zin best helder over wat ze met de gegevens doen en dus ook dat welke gegevens de adverteerders krijgen bijvoorbeeld. Door een account aan te maken en later door de nieuwe voorwaarden te accepteren, ga je ook akkoord met verzamelen en verwerken van de gegevens en het maken van een profiel met deze gegevens.

Lees erover bij anderen De Correspondent / Fortune / Nieuws.nl / RTLNieuws.nl / AD.nl / Time

Bron: Charlotte’s Law

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *