Nederland: digitale delta van Europa

schoolbord ITHet lijkt de goede kant op te gaan met de ontwikkeling van IT in Nederland. We zijn ons steeds meer bewust van de kansen die IT kan bieden en voeren ook stevige discussies over de risico’s die het vanzelfsprekend ook met zich meebrengt. Toch is dit slechts schijn. Het gaat namelijk vooral over het gebruik en veel te weinig over de ontwikkeling van IT. En dat is een gemiste kans van jewelste want we hebben het over een bedrijfstak van formaat.

De ontwikkeling van de digitale infrastructuur (datacenters, verbindingen etc.) in Nederland is zo hard gegaan dat er vandaag de dag wordt gesproken over de ‘digitale mainport Nederland’. En in deze mainport werken inmiddels ruim 120.000 mensen. En dat is dus bijna evenveel als die andere twee mainports, de Rotterdamse haven en Schiphol. Het einde van de groei is ook nog lang niet in zicht en daarmee is het een enorme banenmotor geworden. En wat dacht u van de game-industrie en bijvoorbeeld sensortechnologie? Allemaal nieuwe ontwikkelingen uit de koker van de informatietechnologie die in Nederland steeds meer voet aan de grond krijgen. Klinkt goed, toch? Nou, niet helemaal.

Niet alleen op het vlak van digitale infrastructuur maar eigenlijk op het gehele IT-vlak is er een gebrek aan goed opgeleide mensen. Als dit zo doorgaat dan moeten we straks grote aantallen specialisten uit het buitenland laten invliegen. Het Nederlandse ASML dat wereldwijd marktleider is op het vlak van machines voor de halfgeleiderindustrie (waarmee dus ‘chips’ worden gemaakt) is hier een goed voorbeeld van. Er is een steeds grotere behoefte aan goed en hoog opgeleide specialisten maar te weinig leerlingen maken de stap naar een IT richting. Het is blijkbaar niet sexy en waarschijnlijk ook te weinig bekend. En onbekend maakt onbemind.

Dat laatste lijkt gek. We zijn immers omringd door IT, gebruiken elke dag verschillende soorten apparaten en zijn bijna continue online. En op scholen is er toch ook steeds meer aandacht voor de toepassing van IT? Dat klopt, maar het gaat daarbij bijna altijd om het gebruik en niet het ontwikkelen van IT. Kinderen worden in Nederland op dit vlak nog veel te weinig onderwezen. Het vak programmeren (van computers) maakt nog maar heel sporadisch deel uit van het lesaanbod. Zo blijven onze kinderen vooral gebruikers en geen ‘makers’. En die hebben we dus wel hard nodig in de toekomst. Aan de slag dus, want Nederland heeft alles in zich om de digitale delta van Europa te worden.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *