De technologische trends voor het onderwijs in 2015

De jaarwisseling is de tijd voor lijstjes: het beste van 2014 en voorspellingen voor 2015. Het is interessant eens te kijken naar de voorspelde technologische trends voor het onderwijs in 2015. Kijkend naar die lijstjes duizelt het je al snel: veel verschillende termen, indelingen en inschattingen. Daarom volgt hier een handzame, bewerkte samenvatting.

De lijst had veel uitgebreider kunnen zijn (geen gamification bijvoorbeeld), maar het doel was: een kleine selectie van veel genoemde trends, met de nadruk op die trends die in 2015 daadwerkelijk tot toepassing gaan leiden. Ook weggelaten zijn trends die volgend of voorwaardelijk zijn (meer wifi-capaciteit, meer toepassing van standaarden). Wat over blijft is een overzichtelijke checklist om je plaats te bepalen tegenover de belangrijkste technologische ontwikkelingen.

Technologische trends 2015

 

Behalve selectie is op de lijstjes ook een indeling toegepast in 7 hoofdterreinen en er is een onderscheid gemaakt in technologie en toepassing. Dat onderscheid maakt veel duidelijk. In de eerste plaats wordt duidelijk dat het linker rijtje niet automatisch leidt tot het rechter rijtje. Elke technologie vraagt om een inbedding in de pedagogiek van de school en van de docent. Daarin ligt uiteindelijk de waarde van de toepassing.

In de tweede plaats wordt duidelijk dat in de lijstjes met technologie trends de gebruikers ontbreken: waar zijn de leerlingen en docenten? Of een technologie in 2015 doorbreekt heeft meer te maken met docenten die de technologie willen en kunnen inzetten voor hun didactische doelen, dan met een spectaculaire innovatie. Een voorbeeld daarvan is de virtual reality technologie die in veel lijsten voorkomt. De belangrijkste technische trekker van deze technologie is een bril die maakt dat je midden in de geprojecteerde beelden zit. Daar zijn best didactische toepassingen voor te bedenken, maar die zijn er voorlopig niet. Op dit moment kun je er als leerkracht een leuke les aan besteden, maar dat is het dan.

Het betrekken van leerlingen en docenten bij de opsomming van trends geeft een nieuw perspectief. Daarom een toevoeging van twee trends die in geen enkel lijstje staan:

  • Van leerlingen wordt steeds meer zelfstandigheid gevraagd bij het kiezen van hun weg in digitaal aangeboden leermateriaal. Dat vraagt om nieuwe manieren van begeleiden.
  • Van leerkrachten worden steeds meer nieuwe rollen gevraagd: activator, ontwerper van leermiddelen, analist van digitale data. Dat vraagt om nieuwe vormen van professionalisering.

De toevoegingen laten zien dat ondanks de aandacht die technologische trends vaak krijgen, de werkelijke doorbraken worden gecreëerd door mensen in de praktijk. Een praktijk die heel wat nieuwe middelen krijgt aangereikt, dat maken de lijstjes wel duidelijk.Lijstje technologietrends 2015

2 thoughts on “De technologische trends voor het onderwijs in 2015

  1. Frits Kramer zegt:

    Dag Edwin,

    Leuk stuk. Ik verwacht inderdaad ook geen ingrijpende technologische ontwikkelingen die gelijk toegepast zullen worden in het onderwijs.

    Echter denk ik dat er nog wel stappen zijn te maken met huidige ICT toepassingen als een Smartboard. Hier valt nog meer uit te halen.

    Ik acht het ook zeer waarschijnlijk dat startups hier snel met nieuwe toepassingen zullen komen.

    • Edwin van der Zalm zegt:

      Dag Frits,

      Bedankt voor je reactie.
      Eens met je opmerking. Ik heb zeer grote verschillen gezien in het gebruik van Smartboards door leerkrachten. Van één leerkracht kan ik me nog de bange blik herinneren gericht op het apparaat. Het brede gebruik van veel nieuwe technologie sneuvelt op de veronderstelling dat iedere leerkracht het toch zelf wel kan uitvinden. Hulp vragen is vaak niet eenvoudig, daarom kan het er beter standaard worden aangeboden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *